Vart lägga pengarna?

hekaman

Medlem
4 mar 2009
10
0
1
Halloj

Har en Boondocker re 2017 800 e-tec på 480 mil som känns "segdragen" och klumpig för att kunna åka som jag vill i lössnön nu när jag kört ett tag. Frågan är om det är värt att lägga pengar på den och behålla den eller om det är bättre att lägga pengar på att byta upp mig till en 850.

Det jag tänkt gjort är v-kit, mappning(mulle) och kolvbyte (lämna in, och då även mäta upp vevstaken). Låter som alla fall 20k totalt och har fått pris på c:a 30k i mellanskillnad på summit sp 146 2019 300 mil eller Boondocker DS 3900 2018 180 mil.

Hur skulle ni gjort? Är det värt att uppgradera 800:an på sikt? Hur stor skillnad blir med det jag tänkt gjort? Den kommer väl ändå aldrig få samma bett som en standard 850?

Och hur tänker ni kring DS 3900 vs Summit sp 146........summiten verkar gå på rulle bara man petar på gasen medans DS 3900 går upp på rulle med lite kroppshjälp.

Lär ju bli ett hinder uppför med summiten om den vill upp på rulle såååå lätt.

Tacksam för synpunkter och erfarenheter.

Henke
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Körde tre säsonger med en -18 SP 146” som jag var grymt nöjd med. Kör idag en Khaos 155” men har än så länge inte haft någon direkt nytta av den extra längden trots att jag nästan uteslutande kör tekniskt runt, upp och nedför berg, så nästa maskin blir 146” igen.

Jag hade valt 146”an alla dagar. Jämför man de två kommer du inte ta dig fram nämnvärt mycket sämre då Ski-doon är strået vassare i snön än Lynx, om man jämför lika längder. Begränsningen är just att den reser lätt, speciellt om det är sjukt brant men 9 av 10 gånger är det bara kul.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
E-tec 800 blir aldrig en 850... 800an är snudd på obotligt slö och tråkig, jag tog hellre en 600R alla dagar i veckan än en 800..
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Skulle också säga att byta upp dig till en 850 är ett bättre alternativ. Motorkaraktären och rappheten är som natt och dag mellan 800 e-tec och 850 e-tec. Klart att det går att få 800 e-tec att bli rappare och roligare, men nästan oavsett pengarna och tiden du kastar på den så kommer den inte bli lika rolig som en 850 e-tec. Sedan angående längden så tycker jag redan att min 154" kan bli lite vild ibland och vifta med skidorna lite väl mycket när man kör där det är riktigt brant, så en 146" hade för mig varit lite för spännande. Säkert roligt också om man är ute efter det, rullevändningar lär ju vara en barnlek t.ex., men jag hade valt 154"/3900 före 146"/3700. Om jag köpt en ny maskin idag så hade jag nog till och med gått på 165"/4100.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
E-tec 800 blir aldrig en 850... 800an är snudd på obotligt slö och tråkig, jag tog hellre en 600R alla dagar i veckan än en 800..
Vi har en Renegade XRS 800 2015 & tror den överraskar många. Slö det är den verkligen inte & tråkig är den verkligen inte, men visst är det skillnad på den och en 850. Ingen som kört den kallar den slö & tråkig,det kan jag lova. Men 800 börjar ha några år på nacken och jag skulle personligen inte köpa en 800 oavsett märke med många mil.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Är 850 e-tec lika "dåligt" köp som vilken 800 som helst när det kommer till underhåll och hållbarhet?
850 e-tec är väldigt mycket stadigare byggd än vilken 800 som helst, överdimensionerade delar, bra smörjning av lager etc. Kommer inte ihåg om det var Mulle eller Mats Tikka som hade en genomgång av tekniken i 850-tec i någon artikel i någon av skotertidningarna när 850 e-tec kom ut, där han skrev att det var den tvåtaktsmotor som då tillverkades som han förväntade skulle hålla bäst av alla. Samt att han inte höll det för omöjligt att man skulle kunna köra med den i bortåt tio år utan att behöva röra den desto mer. De 850 e-tec som kommit ut från 2017 och framåt verkar hålla oförskämt bra enligt allt vad jag hört och läst i alla fall.