Vart hittar jag "betterboards"

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
OLYCKOR !

Jag hade också velat ha sånna som på bilden ovan men jag vill ha lite "tätare" mellan hålen så att man inte kan trampa ner i hålen /fastna på något sätt i hålen....

....Jag har varit ut på en massa olika forum borta i USA/Canada och det har tydligen hänt en hel del :( olyckor :( då hålen tydligen är typ "för stora" vilket fått folk att fastna med skorna/tån/klacken/foten och fått skador på knän/fotleder osv då man "vridit"

INTE BRA !! och väldigt svårläkt :mad:

.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej, i morgon kommer jag troligen att göra dom. Men nu vill jag ha svar på ungefär vilka mått dom serieproduserade har. Tänkte som en riktlinje.

Ni som har betterboards monterade, ungefär hur höga är greppkanterna på era?

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Okej, i morgon kommer jag troligen att göra dom. Men nu vill jag ha svar på ungefär vilka mått dom serieproduserade har. Tänkte som en riktlinje.

Ni som har betterboards monterade, ungefär hur höga är greppkanterna på era?
vad tänkte herrn använda för plåt då? tjocklek och så?

här fick en bra ide till mitt bygge..

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Om man först kapar ut hålen (kapar dom mindre än man hade tänkt att dom ska bli), men sedan sågar ut två skåror en bit bakåt i hålen och sedan sätter upp dom i en pelarborr och gör små urtag i framkant av 'fliken'. Dom kommer att fungera som grepp för fötterna. Sedan bockar man upp 'fliken' (efter den sträckade linjen) till en lämplig vikel.
Gjorde ett par egna för hundra år sedan till en phazer..

Borra hålen som ska bli "halvmånarna"/tänderna/greppen först innan du kapar ut dom stora hålen med ex en sticksåg så blir dom jämnare i kanterna...

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Hade tänkt använda 2mm Alusink å sen pulverlacka. Men är fortfarande osäker på om jag ska göra de. håller på att kolla på lite andra lösningar just nu.
jo.. själv har jag konstruerat min egna redan färdigt på papper.
oså jag har tänkt böja till det som tunnelförstärkare...

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
muotkas: Jo, jag kommer bocka upp en liten kant upp på bandtunneln som kommer fungera som fotstegsförstärkare.

Kommer göra en CAD ritning och sedan köra ut dom med en CNC Nibbler. Sen blir de lite bockning.

Du har inte lust att lägga upp en bild på din ritning? Om du inte vill visa den hör alla på forumet så är de bara att säga till så får du min mail adress att skicka dom till =)
Tänkte de kunde va roligt att se hur du hade tänkt dig :)