Vart beställa Yamaha org. tillbehör från USA?

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Jag behöver lite tillbehör (alt. någon reservdel) till min Nytro MTX inför säsongen och tänkte köpa dessa från USA när det ändå kommer bli en del saker för att få ner priset.
Men jag funderar på vart man kan handla, söker någon som håller ett vettigt pris samt går att lita på och som skickar till Sverige?

Det är i första hand Yamaha original tillbehör jag ska beställa, dom som säljer reservdelar verkar finnas en uppsjö, men lite svårare att hitta dom som har mycket tillbehör?


Har tittat lite på följande länkar:
www.richmotorsports.com <-- Har hört folk handlat av honom förut, men utbudet verkar litet och hans sida verkar se likadan ut nu som för 2 år sedan när jag var in där sist.
www.yamahagenuineparts.com <-- Enligt dom själva ska dom vara en "godkänd" dist. av Yamaha tillbehör.
www.ronnies.com <-- Läst på forumet att en del beställt därifrån, efter en snabb titt på sidan verkar det mest vara org. reservdelar, inte tillbehör?
www.yamahapartshouse.com <-- Verkar ha det mesta och vettiga priser.
www.xtremepowersportsstore.com <-- Ungefär som övriga.


Synpunkter och åsikter, någon här som handlat av dom listade ovan? Eller som kan tips om någon annan?
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Lånar tråden lite, är ju samma ämne, nästan. Hoppas det är ok.
Jag undrar samma typ, någon som även säljer eftermaknads tillbehör typ relocator och styrhöjare. Visst det finns tilverkarnas hemsida. Men finns det Någon i usa som säljer rubbet. Kan tänka mig att tex en rox syrhöjare inte kostar 3800:- + pivot 900:- i usa, vilket är hutlöst i mina ögon. Tanken var att kunna beställa från ett och samma ställe allt man behöver för att slippa frakt, tull, moms från flera ställen
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har också användt Ronnies och har har nog det mesta som Yamaha säljer båder tillbehör och reservdelar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om man beställer på ronnies, så kan man maila till dom och fråga. Colleen på ronnies har hjälpt mig flera gånger med detta.

Jag mailar henne och frågar om artikel som inte finns på webshopen, hon lägger tillfälligt upp den på deras webshop, jag beställer. Smidigt. Vissa saker får dom dock inte sälja pga avtal, tex yamma vattenskoterdelar. Men det får man ju veta då man mailar...
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Vad mycket är det man går lägga på för tull o moms osv?
Någon som har koll på detta?
Och vad har ni gett i frakt på grejjer från Ronnies?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Frakt beror ju på storleken på paketet och vilken firma det skickas med. Jag vet att det fanns i någon annan tråd uträkning på det som kommer till. tror det var 12% tull, 25% moms och sen tar posten 100kr
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Du får lägga på 28% (moms 25 tull 3) av totala värdet, även frakten skall tullas och momsas.
Om ditt paket kostar tex 200$ och frakten 50$. I Sek ca 1726kr
Då får du betala 200+50=250x0,28=70
Du får alltså betala 70 dollar i tull+moms omräknat i Sek ca 484kr
Alltså ca484kr i tull+moms på ett paket som kostar ca 1726kr

Frakten beror mkt på det väger och hur stort det blir.
Men ett par skidor brukar kosta ca 120 dollar i frakt.
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Chris6, såg just att det stog Fredriksbergs Skoterklubb under dig, du är alltså en säfsing ;D