Vart är vi på väg? Priser på skotrar!

E

ejwbegysv

Kollade prislistan på 2005 års skidoo...

Summit 1000 SDI - 131 500:-
Legend GT V-1000 - 118 900:-
Skandic V-1000 - 123 700:-
Elite - 229 500:-

ja... när kommer det ett billigt märke i skoterbranchen... Skoda Snowmobile :)
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
jadu

ja det är ju sjukt va priserna har stigit, man får ju snart inte äns en 500cc för under 100 papp.

jag läste lite gamla prislistor och har här ett fint exempel

en mxz600 -99 kostade ny 79 000 :-
en rev 600 -04 kostade ny 107 000 :-

på 5 år så har alltså priset på samma skoter ökat med 28 000 kronor, hmm skaplig ökning?
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
40
Umeå
www.ninelives.se
Ja det är helt förjävligt rent ut sagt !

På tal om skoterpriserna förut.
har ett nummer av en skotertidning där dom tog upp att den första skotern var över 100000kr.
Det var en Mach Z-00 förlängd med back och maxutrustad.
Det går åt fel håll aldeles för fort, marknaden borde stagnera då det är överpriser.
En tröst är att inte så många handlare skickar nya maskiner för dessa "rekomenderade priser".
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Rek. ca. pris

Hur är det egentligen med konkurrensen bland skoterhandlarna?
Jag har ingen större koll eftersom att det aldrig varit aktuellt att köpa nytt... :(

I.a.f. när det gäller elektronik så är ju priset till kund långt under tillverkarens rekomenderade pris, nu är det väl inte samma sak eftersom att en skoter är en så pass dyr sak (oavsett om vi (dom som har råd) får betala överpris eller inte) men finns det någon konkurrens eller hålls priserna uppe genom att alla följer listpriserna stenhårt?
Har dom kanske gått ihop i en hemlig kartell...? :eek:

Fast på ett sätt kan man ju se prisökningen som något positivt eftersom att det tyder på att allt fler blir intresserade av skoteråkning!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man kan tjäna några tusingar på att höra sig för med olika handlare och låta dem köpslå med varann för att få dig som kund, mycket tack vare att priset är högt och de antagligen en hyffsad marginal. Men de som riktigt hyvlar av grädden är huvudimportörerna för respektive märke, de tjänat stora summor pengar.

Dessutom så hörde jag det ryktas om att skotertillverkarna medvetet håller ner produktionen på de dyra maskinerna för att på så sätt få kunderna till att tok-köpa dem 6 månader innan de finns, detta gäller mest de mer motorstarka maskinerna (som också är svindyrast).
Om det är sant eller ej vet jag inte, men det rimmar fint iaf.

Summit 1000 SDI - 131 500:-... bah, Yamaha slår det med 10000:- (vilket INTE är något att skryta med :( )
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Jo visst är det dyrt! Men jag minns då vi hade importförbud på motorer över 60hk. 1989 kom den första Mach 1an och man kunde köpa den med 464cc motorn(som satt monterad) men även med den nya "grymma" 583an som förövrigt var standard i USA. Priset på denna skoter inklusive den större motorn var om jag inte minns fel 83000kr(iof två motorer) men detta jämfört med dagens priser var ju vansinnigt!!
 

Häggroth

Välkänd medlem
1 aug 2004
188
0
6
41
Kiruna
www.system-1.se
mattgojohn skrev:
Jo visst är det dyrt! Men jag minns då vi hade importförbud på motorer över 60hk. 1989 kom den första Mach 1an och man kunde köpa den med 464cc motorn(som satt monterad) men även med den nya "grymma" 583an som förövrigt var standard i USA. Priset på denna skoter inklusive den större motorn var om jag inte minns fel 83000kr(iof två motorer) men detta jämfört med dagens priser var ju vansinnigt!!
MM början av 90 talet var skotrarna hemskt mkt dyrare om man tänker på hur mkt skoter per krona man får.. RXL brrr...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Olov Johansson skrev:
har ett nummer av en skotertidning där dom tog upp att den första skotern var över 100000kr.
Det var en Mach Z-00 förlängd med back och maxutrustad.
Hmm...ja som hade de som att vmax4:an var först över 100tkr, men å andra har jag kasst minne o. spelar väl ingen större roll heller :rolleyes:
 

ProX

Medlem
31 jul 2004
8
0
1
Vansbro
sitter här med polaris prislista och tycker att dom har då i alla fall priser som man inte ramlar baklänges av att läsa i alla fall ex 500 xc edge 84 900:-
800 rmk edge 99 500:-


Den dyraste polarisen är 900 IQ rmk och 900 IQ fusion för 114 900:- vilket jag tycker inte verkar så farligt dyrt om man jämför med priserna på ski doo som ni talade om i första inlägget.
 

Häggroth

Välkänd medlem
1 aug 2004
188
0
6
41
Kiruna
www.system-1.se
ProX skrev:
sitter här med polaris prislista och tycker att dom har då i alla fall priser som man inte ramlar baklänges av att läsa i alla fall ex 500 xc edge 84 900:-
800 rmk edge 99 500:-


Den dyraste polarisen är 900 IQ rmk och 900 IQ fusion för 114 900:- vilket jag tycker inte verkar så farligt dyrt om man jämför med priserna på ski doo som ni talade om i första inlägget.
Jo dom är inte alls så blodigt dyra jämfört med andra maskinerna.. går inte Vanliga Fusion på 109900:- annars.. är väll jubileums modellen som går lös på 114 900:-.. aja.. skulle få lös en 900 fusion för 100 vid rent köp av min handlare iaf..
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Mikael_N skrev:
Polaris kör med något som heter 'nettopriser' i sin prislista, vad då det egentligen betyder (om det betyder nåt) för den som skall hämta en ny sån maskin vet jag inte.
Som JAG fattat det är det att de prutar inte en sikin på de priserna...dvs. ingen "CatCash" å va nu de andra fabrikaten kallar sina rabatter...men jag är inte så insatt, kan ha fattat fel? (När jag ser att Häggroth skulle få lös den för "en hundring" jämnt...) :confused:
 

ProX

Medlem
31 jul 2004
8
0
1
Vansbro
Häggroth skrev:
Jo dom är inte alls så blodigt dyra jämfört med andra maskinerna.. går inte Vanliga Fusion på 109900:- annars.. är väll jubileums modellen som går lös på 114 900:-.. aja.. skulle få lös en 900 fusion för 100 vid rent köp av min handlare iaf..
Helt rätt om priserna Häggroth om det är så att du lyckas pruta så är det ju din handlare som står för "förlusten" så prutning är ju inte helt omöjligt.....;)
 

Häggroth

Välkänd medlem
1 aug 2004
188
0
6
41
Kiruna
www.system-1.se
japp dom har inte någon smart check eller liknande polaris.. utan det bra priset är i stort sett bara för att man varit en bra kund där och det belönas man tydligen med.. har då aldrig varit in på någon skoterfirma och dom har krävt fullt pris för skotern.. kommer ge 103k för min 600 SDI.. och den bokade jag nyligt så den där rabatten man skulle få om man bokade före sista maj eller vad det var gäller inte.. skulle även få bättre pris på den om dom kör någon sorts kampanj under oktober, som dom tidigare har gjort..
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Som Häggroth säger så är naturligtvis inte priserna låsta, och frågan är väl ens om Polaris är billigare i "slutändan" än motsvarande modell från annat märke. Runt 10 % prutning ska inte vara några bekymmer på de dyrarna skotrarna.. Inga inbyten och kontant affär är mumma för handlarna. Money Talks!
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Det går ju att köpa Skidoo Rev 500 SS och nya Lynx Enduro Sport, bägge med den "gamla" 593'an för drygt 90000 kr. Väldigt bra pris med tanke på att du får senaste chassietekniken och BRA dämpare på båda modellerna. Betänk att 600 SDI-modellerna av dessa kostar ca 20000 kr mer...