Varning för mattbyte och andra kostsamma reparationer?

mod

Medlem
6 jan 2008
16
0
1
Spanar på beggat i spannet 40-60 tusen, kollar mest på Renegade och Boondocker. Vilka kostsamma reparationer behöver man ha koll på när en skoter (E-TEC) är 7-10 år och har gått 500-1000 mil?

T.ex. hajar jag till på "alla kammar kvar" vilket leder till frågan: När behöver man byta matta och vad kostar det? Annars, byte av remmar och kolvar och annat skit som slits?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Är de 600cc eler 800cc du vill ha? & 600an är rätt sprängsäker även med 500-1000 mil men 800an är risky köp när de gäller motorn, 800an måste man kolla upp mer noga. Jag kan förklara om du bums vill ha 800 etec.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Att äga skotrar kan definitivt vara dyrt. Allt till dem är mer eller mindre dyrt men vissa maskiner är dyrare i längden än andra. En 600 cc har mindre kraft än en 800-850cc och då går det sönder mindre slitdelar såsom remmar mm. Motorerna håller generellt längre också. Mattor kan vara kostsamma och högkamsmattor är mer eller mindre ömtåliga. Ska man ersätta med originaldelar så kan det bli rentav svindyrt. Och skruvar man inte själv så blir ju även det dyrare. Sen beror det ju såklart på hur man kör också. Så hur dyrt beror på många faktorer.

Prisexempel:
Rem till en 800/850 etec ca 2800 kr (kan hålla allt från en par mil till 300 mil beroende på körstil och förstånd).
Matta till summit/boondocker 154"/3900 ca 20000:- som kan hålla mellan 50-1000 mil. Högkamsmattor gillar inte hårda leder och hög fart.
Kolvar kostar några tusingar men en renovering av motorn kan dra iväg så jag skulle säga ett kolvbyte hamnar mellan 3-20000:- beroende på vad man hittar när man öppnar motorn och hur mycket man kan fixa själv.

Jag tänker att det spannet du tittar i är kanske det som är mest osäkert. Det kan vara helt OK maskin (speciellt 600 cc) men det kan även vara ett katastrofbjekt. Allt beror på skick och tidigare ägare.
 
Reactions: mas

mod

Medlem
6 jan 2008
16
0
1
Tack för svar!

Jag tänker att det spannet du tittar i är kanske det som är mest osäkert.
Intressant! Jag drar slutsatsen att det är lätt att motivera +20.000 kr för att komma ner i ålder och mil, speciellt för sådana som mig själv som har svårt att bedöma skicket på ett beggat objekt.
 

mod

Medlem
6 jan 2008
16
0
1
Är de 600cc eler 800cc du vill ha? & 600an är rätt sprängsäker även med 500-1000 mil men 800an är risky köp när de gäller motorn, 800an måste man kolla upp mer noga. Jag kan förklara om du bums vill ha 800 etec.
600 E-TEC låter allt mer som det jag letar efter. Låg ljudnivå, bra bränsleekonomi och sprängsäker!
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Tror inte 600 drar mindre bensin än vad en 800 gör vid samma körning 850 drar i alla fall inte mera än 600 vid lugn ledkörning.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Tror inte 600 drar mindre bensin än vad en 800 gör vid samma körning 850 drar i alla fall inte mera än 600 vid lugn ledkörning.
Har man gas i botten så har man gas i botten och då vill dom ha mat.

Polarn har en Summit 850, en Expert kortad till 146", och jag har en 154" 600R Summit. Följs vi en hel dag, och alltså kör ungefär likadant, så skiljer det inte många liter då vi tankar sen.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Naturligtvis drar en 850 mera bensin om man använder den extra effekten den ger jämfört med en 600 men kör man lika så drar dom ungefär lika mycket bensin däremot drog min 850 Boondocker DS mera olja än kompisens Xterrrain 600 vid lugn ledkörning men min låg bra mycket högre i temp hela tiden så kan kanske vara att den pytsar i mera olja då. Trodde min skulle vilja ha bra mycket mera bensin större motor högre kammar och längre matta men hade fel.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Naturligtvis drar en 850 mera bensin om man använder den extra effekten den ger jämfört med en 600 men kör man lika så drar dom ungefär lika mycket bensin däremot drog min 850 Boondocker DS mera olja än kompisens Xterrrain 600 vid lugn ledkörning men min låg bra mycket högre i temp hela tiden så kan kanske vara att den pytsar i mera olja då. Trodde min skulle vilja ha bra mycket mera bensin större motor högre kammar och längre matta men hade fel.
Be handlarn plocka fram grafen över gaspådrag nästa gång du servar, det är inte många procent av tiden du ligger över 80% i gaspådrag ens vid lössnöbus.

850 är definitivt törstigare på olja, det har jag sett med egna ögon då jag haft båda sorterna. Och 600an är definitivt mindre benägen till att gå varm på hårt underlag.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Jag kör lugnt så det lär inte skilja nått mot en 600. I det här fallet hade ju 600an riktig stänklapp och lägre kammar så den kylde säkert bättre sen kanske det är så att 600 an kräver mindre kylning men det vore konstigt med samma förbrukning.
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
79
5
8
Är det samma block, vev osv på 800 och 600 oavsett tillverkare i och med att 800 har så mycket sämre livslängd? Ser inte riktigt varför 800 skulle hålla så mycket sämre trots bara (?) 33% större cylindervolym.

Sen undrar jag vad som händer med alla skotrar när de passerat ca 1000 mil? På blocket säljs ju många skotrar som antagligen är slut i och med miltalet (1000-2000 mil), men de som är mindre än 10 år ligger ändå ute för 40k+. Vem betalar 40k för en skoter som är slut både i motor och chassi?
En skoterskrot kan väl inte betala mer än någon tusenlapp för ett lik?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Ett chassi kan vara slut vid 1000 mil men det kan också vara fräscht beror helt på hur det används och vilken ägare det varit naturligtvis har det bytts lite prylar genom åren och tex motorn kan vara helrenoverad.
 
Reactions: Startgas1

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Är det samma block, vev osv på 800 och 600 oavsett tillverkare i och med att 800 har så mycket sämre livslängd? Ser inte riktigt varför 800 skulle hålla så mycket sämre trots bara (?) 33% större cylindervolym.
Om man jämför 600 etec med 800 etec så skiljer det i runda slängar 40hk. Det är olika block. Inga jätteskillnader men de är olika. Helt olika cylindrar. 600 har två separata cyllar och 800 har ett monoblock. En skotermotor är byggd för att vara lätt och ge en massa effekt och hålla tillräckligt länge...vad tillräckligt är i verkligheten skiljer beroende på hur hårt den körs helt enkelt. De lever ju inte världens snällaste liv...kallstarter, fullgasrepor, halvtaskig kylning ibland, tvivelaktig olja ibland, remsprängningar etc.

Det är väl bara att konstatera att vi inbitna skotermänniskor är dumma i huvudet som accepterar maskiner med halvtasking hållbarhet men tydligen anser vi att det är värt det. Har önskat många gånger att jag hade en billigare hobby :)