VARNING FÖR SVAGA ISAR!!!!!

4

426H

kör du fort på svag is så skulle du kunna få den här blaster effekten så att det blir tryck i vattnet under isen och isen framför dig spricker och då har du definitivt problem. (egen erfarenhet):unsure:
Här är en graf över vilka hastigheter man skall undvika vid olika vattendjup och istjocklekar:

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
33
Plats
Kan meddela att Hornavan inte lade sig uppe vid Svartberg förrän några dagar sedan, så jag skulle inte ge mig ut på någon större tur på Hornavan om man inte har bra kännedom om hur strömmar och andra faror ligger. Det är svag is på många olika ställen, inte bara vid djuphålen. Hornavan är ju som många vet otroligt farlig i det hänseendet att den lägger sig så sent, har så många konstiga och dolda strömmar osv osv.. Så om ni inte är bekanta med området, vänta tills leden efter Hornavan är dragen!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu var det ju ett tag sen så jag minns inte exakt vilken dag men runt den 26:e körde jag över från vaxnäs till svartberg. I år så har isen varit skitfin på hornavan just för att isen inte kom förrän kölddagarna runt jul och därmed hann den frysa på ordentligt direkt och överallt innan snön kom.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Någon som vet om dom har ruskat lederna över Landösjön?

EDIT: Ja, det har dom :)

Last edited: