VARNING!! DÅLIGA REEDS PÅ ROTAX 800

K

kp

halloj alla vänner som gilla grova motorer.

det vrekar som om det finns ett dyrbart problem på 01´ans 800 motorer. reedventilerna verkar inte tåla bränsle, för gummit som tätar mot "bladen" på reedkonsollen släpper och följer med in i motorn. ett litet tips är att ta loss reedsen och kolla upp dom innan du köper en beg 800/ eller garantin går ut. För dom är inte billiga 2100kr/st

 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
Klantigt!

Jag har alltid sett Skidoo som ett kvalitets märke med detta var ju rejält klantigt av de! Är det bara så på 800:an tro, sitter det inte samma på se övriga modellerna?
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Skämmigt...

Är det verkligen bevisat att det är bensinen som gör att gummit släpper???

I så fall borde det inte vara några problem att få SkiDoo att stå för kalaset eftersom det då måste anses som ett fabrikationsfel.

Har för mig att SkiDoo tidigare hade någon/några modeller där "gummislangen" mellan förgasaren och insugningskanalen också sprack pga bensinen...

Fast dom kanske inte tänkte på att bensinen ska passera där...
 

Odhner

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Jag har också råkat ut för Samma reeds-problem

Hej på er Jag har precis bytt en Reed-ventil på min Lynx 800 -01 Den såg Exakt ut som du beskriver. Jag har dock en snäll skoterhandlare som ska kolla upp detta åt mig.
Ett tips för er som har en rotax 800 -01 Titta noga på erat Förgasargummi (Reedventilen och insugsgummit är en och samma del på 800'rorna.)

Rör på luftburken och kolla om det beter sig konstigt typ släpper i överkant in mot motorn osv. Skotern går förvånansvärt bra ändå, så det kan vara svårt att upptäcka ett sådant problem för den mindre invigde. Min skoter gick ej rent på låga varv och på slutet så hade gummit synligt mjuknat så pass att den drog tjuvluft med följd av att den blev en 4-5 drag svårare att få igång. "Himla tur bara att den inte skar" (Tjuvluft brukar inte vara så nyttigt

 

booser82

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
garanti

ska in med min summit 800x -01 ett nu för att byta kolvar som oxå var ett fell på 800:an -01 och då skulle dom oxå byta gummit

mvh steff
 

RAVEN

Ny medlem
1 jan 2000
3
0
1
600:an då??

Måste bara fråga om samma gäller Rotax -600 -01, Min börjar gå knackigt, lúftburken va en aning lös förut...