Varning! Alla 2009 och 2010 M/CF ägare Varning!

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Alla som äger en 2009 / 2010 av CF/M bör genast undersöka ifall deras diamond drive är påväg till återvinningen.

Efter att ha suttit och läst på Snowest så fann jag en tråd som gjorde mej orolig över min diamond drive.

http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=151644

Det är ett lager som går sönder redan efter 100-150mil

Så jag tog tag i saken och tänkte kolla över min diamond drive ikvälls, började med att tömma ut oljan ur den, Ur dd`n rann mörkbrun/svart sörja. Redan då förstog jag att min var påväg till återvinningen.

Rev dd`n och mkt riktigt lagret var bara sopor! kulorna var påväg ur lagerbanan.

Så alla som inte vill bli ståendes mitt i säsongen, kolla över er diamond drive, Ta även och läs igenom hela tråden från snowest. ibland ser man inte på utsidan av lagret att det är påväg att gå sönder utan måste ta bort tätningen för att se. och i många fall ha då lagret varit påväg att gå sönder.

Vid problem kontakta er ÅF! Kräv att dom byter ut lagret, Och att ni inte ska få ett likadant för vad händer då efter ytterligare 150mil och garantin har gått ut? Jo skiten går sönder igen!

Min M8 -09 har idag gått strax över 150mil.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Nej, Arctic Cat har ej utfärdat någon uppdatering på detta. Ska bli roligt att höra vad Arctic Cat sverige har att säga om detta då jag lämnade in min igår för garanti åtgärd.

Men som sagt oftast krävs det ju att nästan alla maskiner åker in pga lager haveri innan dom utfärdar en återkallelse, Och om man läser på snowest så inser man att det kommer förmodligen att hagla in -09 till verkstäderna denna säsong med det felet.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Nej, Arctic Cat har ej utfärdat någon uppdatering på detta. Ska bli roligt att höra vad Arctic Cat sverige har att säga om detta då jag lämnade in min igår för garanti åtgärd.

Men som sagt oftast krävs det ju att nästan alla maskiner åker in pga lager haveri innan dom utfärdar en återkallelse, Och om man läser på snowest så inser man att det kommer förmodligen att hagla in -09 till verkstäderna denna säsong med det felet.
Inte är det något problem om du har garanti på skotern samt att du gjort försskrivna servicar. Speciellt 25 mila är mycket viktig när man byter olja i DD:n. Att oljan är brun betyder att det finns mycket föroreningar (Gjutskägg, mm) som kommer ifrån inkörningen och skall snabbt bort. Tänkt dig att vara ett kullager som snurrar i smutsig oljevälling.

DD:n är nog bra men, byt olja när man skall annars får man problem som med allt annat. Det är konstruktionen som gör det. (Jämför med navreduktionen på lastmaskiner, Skall bytas ofta)

Har du inte gjort föreskrivna servicar så får du problem. Sen tror jag inte att man skall kräva att sätta i andra lager än det arctic föreskriver. Hur gör man med garanti osv.

Lagret kostar väl en 80 SEK och finns i en uppdaterad variant i dag så det går nog bra för dig.

Kom ihåg att lämna in den för service varje säsong samt var 150 mil förutom 25 mila som man måste göra.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
all service har blivit gjord enl. servicebok.

om man läser tråden så ser man att det troligvis beror på att lagret är underdimensionerat för dom påfrestningarna dom utsätts av från drivaxeln. om jag förstog det rätt så är det att det blir en sido kraft från drivaxeln som gör att dom ej håller ihop.

Sen att säga att det är så de ska vara en diamonddrive inte ens ska hålla ett år efter att du köpt en ny skoter, det är ju bara bull...

Garantin tar ju slut efter 2 säsonger och då är det en kostnad du får stå för själv varje säsong + jobbet! och det värsta av allt, IRRITATIONS MOMENTET!

Köper man nytt så förväntar man sej att skiten ska gå minst 400-500 störningsfria mil om man inte racklar med den.

Det är fruktansvärt hemsk tanke på att man ska kanske behöva byta lager varje säsong samtidigt som oljeservicen. För att inte tala om att gud förbjude ifall man har så otur att lagret går sönder ännu tidigare än förutspått, då flyger hela DD`n sönder! och då pratar vi inga små pengar längre.

Sen så är det tydligt ett konstruktionsfel/Underdimensionering eftersom tidigare DD`s inte lider av liknande problem.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jag har tänkt riva min också å kolla lagret vid tillfälle eftersom den nu gått 285mil.
Lika bra att kolla nu innan ja monterar turbon.

Vad jag förstått så är lagret gummitätat och smörjs inte av oljan i DD'n
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Ser i sprängskisserna att det är ett nytt lager på 10 orna jämfört med 09 orna. Man skall vara väldigt försiktig i anledningarna till just detta problemet. Oftast är det rena spekulationer man läser om i forumen.

En spekulation är att lagertätningen lossnar.

En annan spekulation är att det beror på sidokrafter när man boondockar. Tydligen har vissa maskiner gått runt 1000 mil och lagret är perfekt andra gått 150 mil och lagret havererat. Skulle tro att det beror på en dålig batch lager ifrån taiwan och inte ett konstruktionsfel.

Fakta är att Arctic vet om lagerproblemet eftersom best. numret är nytt på 10 an och DD:n i övrigt är oförändrad. Polaren min har en CF8 som inte har dåligt lager och gått runt 380 mil.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
samma lager på 010 som på 09, bara annat best. nummer står också i tråden på snowest. Det dom gjorde från 09 till 010 var att dom bytte beteckning på lagret, därav det nya best. numret.

Vars hittade du att någon hade kört 1000mil med sin 09? har sett 1000miles men inte 1000mil

Thullen, Precis det är ett kapslat lager det handlar om. ta ut och kontrollera, lyft även bort kapslingen och kontrollera innanmätet

hur som helst, om det är en dålig batch från taiwan eller vad det nu är så kan vem som helst drabbas av det om dom nu har ett av dom dåliga lagrena
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
samma lager på 010 som på 09, bara annat best. nummer står också i tråden på snowest. Det dom gjorde från 09 till 010 var att dom bytte beteckning på lagret, därav det nya best. numret.

Vars hittade du att någon hade kört 1000mil med sin 09? har sett 1000miles men inte 1000mil

Thullen, Precis det är ett kapslat lager det handlar om. ta ut och kontrollera, lyft även bort kapslingen och kontrollera innanmätet

hur som helst, om det är en dålig batch från taiwan eller vad det nu är så kan vem som helst drabbas av det om dom nu har ett av dom dåliga lagrena
Samma lager med olika beställningsnummer ?? Tror inte det. Däremot är dimensionen på lagret densamma. Beställningsnumret är nytt eftersom det är ett lager ifrån en annan tillverkare/annan typ. Skulle tro att Arctic var missnöjda eller något sådant. Inte byter man om man är vrålnöjd.

Tror inte att man skall laborera själv med annan dimension eftersom man får andra komplikationer. Men det är informativ läsning ifrån intresserade människor. Sen bör man som alltid på forum vara lite restriktiv i allas åsikter. Allt som står i skrift behöver inte vara korrekt.

Du kan nog tryggt lämna in din maskin till ÅF en och låt han byta lager på garantin. Det är inget större jobb. Den dagen garantin är slut tar du kontakt med en skf-säljare så ordnar han ett exakt lika lager till dig och det fungerar garanterat till du säljer maskinen. Tyvärr är billiga lager ett stort problem hos de flesta fabrikanter av fordon. Det värsta är att kvaliteten är ojämn mellan olika batchar. Det händer sällan med svenska kullagerfabriken.
 
Last edited:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jag kollade min DD nu ikväll innan jag ska till å åka med turbo.
Å tur var väl det. lagret var trasigt å massa spån längts ner i lådan.
När garantin gått ut och man sprängt Diamond driven så blir det dyrt.

Ett par bilder på hur det såg ut i min maskin som gptt ca 300mil




 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
samma resultat hade jag ju i min DD, precis problemet är ju inte när garantin finns utan när den har gått ut.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
samma resultat hade jag ju i min DD, precis problemet är ju inte när garantin finns utan när den har gått ut.
Jepp så är det. Fråga KingCab ägarna från 03-06. Skitlager är ett stort problem bland fordontillverkare. Frågan är om det nya lagret med nya numret löser problemen. Det skulle jag vilja veta. Annars skulle jag bli orolig.