Varmvattenberedare nån kunnig

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Som rubriken låter nån dom är duktig på detta. Har en beredare från biltema och det smådroppar under den hela tiden! Nån som har nån aning spräckt kärl eller nåt annat? Är ca 7 mån gammal så har ju garanti, men alltid jobbigt att skruva ner å åka med den.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Är det inte kondensvatten bara?
Kommer ofta kondens droppande ur min när vatten används, ur ett spillrör - Är ingen biltemaberedare dock, men dom bör ju funka lika.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
vanlig beredare eller genomströmare ?
är säkerhetsventilen ok ?
alternativt kopplingarna till den...

om inget av dessa så har du förmodligen läckage i själva beredaren!
 

lennartsson89

Medlem
9 dec 2012
6
0
1
Om den är monterad på rätt sätt så ska de komma lite vatten ur säkerhetsventilen. När du använder varmvatten så kommer det ju in kallt vatten och när det värms upp så expanderar vattnet å då ska säkehetsventilen släppa ur lite övertryck. Om det däremot inte finns nån säkerhetsventil så kan den ju ha spruckit å då får du ingen hjälp med garanti
 
Last edited:

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Säkerhetsventilen brukar bli sliten hämta en ny och stäng av inkommande vattnet sen skruvar du bort den gamla och dit med den nya. 5min jobb.
Drygt att lämna in den på garanti då det är en VVB så det är nått du borde kunna göra själv.
En VVB ska alltid ha en säkerhetsventil vad jag vet iaf. Annars kan ju hela skiten "explodera".