Varmgång Nytro

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Har problem med varmgång på nytron skulle gärna hittat någon lösning på detta vet att mtx har en extrakylare inne i tunneln men skulle gärna vilja plocka bort kylaren ovanför motorn.
vet att mpi har tagit fram kylare så man kan plocka bort kylare och fläkt men med turbon så går de nog inte få dit är de någon som hittat nån annan som säljer nåt liknande.
ev skulle jag kunna montera en tunnelkylare längst bak i tunneln mellan bågen å turbon ca 40X30cm kylare vart kan jag hittaen sådan? kom med förslag.
 

Yamaha11

Medlem
12 apr 2013
10
0
1
Har också problem med min X-Ride 2013.
Nått som jag uppmärksammat är att Yamaha bytt från grön glykol till blå glykol på årets modell, blå glykol ska enligt vad jag läst ta upp värme bättre än grön. Blå är dock farlig för både oss och djur. Har kört samma hastighet som en -08 Nytro MTX med resultatet att min går varm men inte den äldre. Äldre Nytros verkar vara bättre på att skyffla in snö till kylarna i tunneln då tunneln är betydligt kortare, kanske är ute och cyklar men tror det är en av anledningarna då nyare går varm medans äldre inte gör det. Lösning?? vet inte men Yamaha låsas ovetande.....
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Jag har en MTX 162 med Challenger Extreme, inga is-rivare etc. Brukar rasta hunden med min, blir att man kör led 1-1.5 mil i 15-25 km/h. Har även kört och dragit kälke efter led, varit med och bogserat andra skotar i betydligt lägre farter. Kan räkna dom gånger jag hört fläkten på ett finger!

Är det bara jag som INTE får min varm?!?!
Kör med blå glykol i min, annars helt original i kylningen.
 

Yamaha11

Medlem
12 apr 2013
10
0
1
Tror din fördel är att du just har en 162:s matta varvid mattan fyller ut tunneln och du får mer snö med dig till kylarna vid låga farter. På min 153:a fastnar allt längst bak vid låga farter, från slutburk och framåt är tunneln ren.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Har int mtx en extra kylare i tunneln?
X-rider har ju kylarn så j...la långt fram så när man kör sakta så sprutar de int in nån snö dit fram
där av varmare gång. Skulle ha suttit en kylare bak efter ljuddämparn så tror jag den skulle gå klart kallare i låga farter.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
MTX, X-ride och TTX har likadan kylare i tunneln.

Men ja menar att med dessa mattor/höga kammar så blir den nästan fläktkyld.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Min x-ride med 240hk funkar perfa nu efter toppackningsbytet ! :) trots + grader och hårdare före !
Vad konstigt att era börjar krångla nu ?

Jag har kört långsamt efter leden med den också nu då det var grymt fäste i påskhelgen så skidorna lyfte vid 1/5gas :) Blir ju svårt att svänga efter leden då.
Har ställt om helix och dämpare nu så jag kan styra i upp till 1/2gas iaf men då är man ju uppe i 100+ km/h.

Jag märkte tidigare i vinter att det bildas som en vägg av is/snö onder staget som turbon sitter på och det bör ju hindra snön från att nå kylarna.Så en kylare bakom dynan i tunneln vore nog bra !
Där brukar det vara gott om snö när man kört en bit.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
ev skulle jag kunna montera en tunnelkylare längst bak i tunneln mellan bågen å turbon ca 40X30cm kylare vart kan jag hittaen sådan? kom med förslag.
Polaris iqrr har ju en liten fyrkantig kylare, kanske de skulle funka med lite mod.
 

Yamaha11

Medlem
12 apr 2013
10
0
1
Har kört min i -7 grader och sladdad led dock inte isig, låg ca 45 km/h min gick varm och en -08:a Nytro MTX som körde före bara dånade vidare. Är ganska övertygad att varmgången beror till stor del på att X-Ride har samma tunnel som 162 M-ride varvid mindre snö följer med mattan runt.
Har även isrivare i framvagn.
Är så naiv att om man köper en skoter av Yamaha som de dessutom monterar ett drag på och säger att det håller dra kälke, då bör man väl kunna köra efter en guppig led i kälktempo?? åtminstone kan då äldre Nytros göra det som är i mitt sällskap...
Ps: min verkar klara lite långsammare tempo sen jag tog bort mesh-tyget som Yamaha säljer som täcker hålen vid lyset, rena "vindstopparn" det.....
 

Yamaha11

Medlem
12 apr 2013
10
0
1
Kylare för montage längst bak kanske går att ta från en Vector eller en Apex?? är väl en för montage längst bak och i vinkel?
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
De går inte att få tag på Poweraddiction kylaren som dom har längst bak och sen att antingen dra kylarslangar i tunneln eller göra som på deras tunnlar, i fotstegslisten?

Den måste ju gå att köpa som reservdel.
NTC säljer ju tunnlarna bara ringa å höra om det går att bara köpa kylarn.
 

Yamaha11

Medlem
12 apr 2013
10
0
1
tycker Yamaha borde ta sitt ansvar och ta fram en kylare för montage bak i tunneln avsedd för Nytro istället för att låta ovetandes när man ringer till dem, vad är garanti och service till för??