varitorvikter 2011>

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
funderar på 800 serien, swb a, assault, rmk och pro rmk
någon som vet skillnaden mellan original och div eftermarknadsvikter?
är det bara kurvan som är annorlunda eller brukar dom i regel även vara tyngre?
någon som ritat upp och jämnfört olika vikters kurvor? finns isf bild?
undrar även start/sluttryck på primärfjäder på maskinerna som nämnts...
är det någon som testat att bara tynga på originalvikter, hur upplevdes isf resultatet? krävs hårdare primärfjäder vid påsvetsning av vikterna?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Inget som är lätt tvärbeskriva över nätet...
Tumregeln vid viktning är väl att svetsa på massa där den behövs, tex vill du mata mer i början svetsa i knät, sen är det bara att prova sig fram.... Oftast många ggr innan man får till det! Kom ihåg att väga in vikterna varje gång du moddat dom.
Sen har olika vikter olika profiler och växlar därmed olika dvs bara för att du har 10-68 i kan du inte mata i vilka 68g vikter som helst.
Sen vad gäller fjäder så är det bara attnkolla vad som sitter i, högre siffra ger högre tillslag/slutvarv, vil du ändra tillslag sä köper du en tex 165 i starttryck istället för 140 och ökar tillslaget med styvt 2-300 rpm.
Tålamod är en dygd sägs det, och det stämmer! Det här bara lite att tänka på, sen har du helixar och sekfjädrar att låta hänsyn till.

Tips! Köp extra vikter (gärna justerbara) och en fjäder med lite högre tillslag och testa dig fram, får du inte till det sätt i original som du då har liggandes, kan även vara klokt att prova org setup ibland om man blir vilse...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Sen är det en jäkla skillnad på vart olika motorer vill ha vikten, nära pinnen eller långt ut, effekt är inte direkt översättningsbart till gram i vikt.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
nog förstår jag att det inte är enkelt, och att det inte går att översätta ..
hoppades mer att någon ska ha testat tynga på originalviktern med nöjt resultat, och förhoppningsvis avslöja lite om vart och hur mycket .. visst, det kanske aldrig blir exakt lika bra resultat som ett färdigt kitt, men om man ex bara behöver en ny primärfjäder för några hundralappar istället för tusenlappar för ett komplett kitt så kan man nog leva med det ...
alltid roligt att höra andras åsikter som har försökt!

edit:
funderar på detta eftersom A-C och polarisvikter är rätt lika, och eftersom resultatet funkar mer än väl på a-c får jag känslan att det borde fungera bra på polaris också, att tynga på org vikter alltså, så måste nog göra ett par försök ...

är det nån som har begagnade 10-66 eller 10-68 vikter att sälja till vettig peng kan jag vara intresserad