Varitor fix frågor

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Tja
Kör en lynx rave 800 -05.
Har monterat på en 44as matta, drevat ner 2kugg på lilla drevet dvs 24/43, primärfjäder 240/390 org ramper och original helix samt sek fjäder.
Den varvade så klart enkelt över 8000.
Provade idag att vikta på från original vikt på 18,9 enl min krutvåg till 20,6gram.
Den drar direkt upp till ca8200, ibland lite mer, lite svårt att se ibland.
Går ganska bra nu, den drar bäst mellan 80-110 då blir armarna längre, skulle dock vilja att draget kom tidigare. Kan jag göra något för att få till det?.
Det är väl bara att vikta på vidare till den inte orkar längre? börjar tappa varv då det blir lite tyngre.
Tankar ??
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Tack för alla inlägg;-)
Jag önskar alltså att få skotern att växla ut mer ca 1.5cm kvar på variatorn. Varva mindre, nu varvar den närmare 8400 i 140 på sjön.
Mellan ca 6000-8400 går den som en raket, innan det går det absolut bra, men raket känslan skulle gärna komma tidigare.
Vad tror ni om att vikta på något gram till samt lite hårdare sekundärfjäder?
Vikta på för att få den att växla ut mer och varva mindre, skundärfjädern för att hålla emot mer i starten så jag får mer spin på mattan.
Jag tänker säkert inte helt rätt så rätta mig gärna, detta med variatorer är ju lite krångligt.
Mvh
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Tja
Kör en lynx rave 800 -05.
Har monterat på en 44as matta, drevat ner 2kugg på lilla drevet dvs 24/43, primärfjäder 240/390 org ramper och original helix samt sek fjäder.
Den varvade så klart enkelt över 8000.
Provade idag att vikta på från original vikt på 18,9 enl min krutvåg till 20,6gram.
Den drar direkt upp till ca8200, ibland lite mer, lite svårt att se ibland.
Går ganska bra nu, den drar bäst mellan 80-110 då blir armarna längre, skulle dock vilja att draget kom tidigare. Kan jag göra något för att få till det?.
Det är väl bara att vikta på vidare till den inte orkar längre? börjar tappa varv då det blir lite tyngre.
Tankar ??
Med 240 i start tryck(org 160) tappar du ordenligt med "push" i låg och mellan register. Detta gör att motorn går obelastad genom registret, och där för rusar den upp i varv för fort. Att byta till en helix med en massa start grader kan ställa till med en massa problem och kostar betydligt mer än ett fjäder byte i primären. Jag skulle dreva ner den mer (typ 22-43=143 km/ 1:1 med 8100 varv) och hitta en primärfjäder som heter 200-350. Om man nu är ute efter högre tillslag på en 800a bör man slipa en start grop i stället.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
TACK för dit svar.
Vafa#¤&# jag trodde det var 200 i starttryck på originalprimären, annars skulle jag inte köpt en så trög? måste kolla det, inte för att jag har någon anledning att misstro det du säger;-). Surt att jag köpte fjädern ny bara för att få upp tillslagsvarvet...
Men skall jag vikta upp mer nu? eller skall jag trycka i primärfjädern och testa;-) kommer den att göra att den inte varvar så högt?
Tror du att den kommer att växla ut ordentligt då?
MVh Andre
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Ja tänkte uppdatera lite
Jag har kikat på fjädern, grön/vit 200/280 original. Hade innan idag inslag på ca 4400 något högt och ryckigt.
Då den varvat för mycket ca 8400 viktade jag idag på till 21,4 enl papperet.
Äntligen börjar det hända något, inslag 4100 mycket lugnare, men drar sedan iväg som ett psyk, skidorna i vädret och bara att hålla
isig. Max verkar ligga rätt så bra smäller upp på 8000 och växlar på där. Hade inte möjligheten till längre fullgas sträckor få se om det ev övervarvar något, någon antydde att rotax varvräknare brukar visa 100-200fel någon som kan bekräfta eller dementera? förstås så finns det alla indivduella avvikelser men kanske man kan se något mönster ;-)
Vad tror ni en lite hårdare sek skulle ge för resultat?
MVh Andre