varitatorn paj eller kolvringarna

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Hej! Idag när jag var ute å körde med skotern så började den bete sig konstigt jag körde 50-60km/h också släppte jag gasen å skulle sakta in å när jag skulle gasa på igen orkade den ingenting typ! Så jag stängde av den så den fick kallna å så sen starta vi igen å då orkade den ingenting heller bara öööööööö när man gasar alldels som inte variatorn går i hop men de gör den för när man lyfter upp den så mattan får sno i tomma luften så orkar den men den går inte riktigt! Så jag undrar vad ni tror det kan va för fel dom där rullarna i variatorn som är av eller helt dåliga eller att kolvringarna/kolvarna är dåliga? Före detta hände tidigare på dagen så skulle jag över en väg å precis innan väg en så tog det typ tvärstopp å sen ryckte jag 3-4 gånger så startade den, också gick den som vanligt sen! Annars så brukar det räcka om man drar 1 gång så startar den
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
det är primären som inte släpper remmen som den ska. variatorn växlar upp, dvs remmen åker längst in i primären. Sen när du släpper gasen ska primärvariatorns skivor åka ifrån varandra så att remmen släpps fri....om det funkar som det ska.

rengör primärvariatorn så hittar du nog felet
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Oken tror du att jag behöver ta bort den eller bara putsa den där den sitter?? Och en annan fråga! Hur gör man komp prov??
 
Last edited:
R

Robin

Komp prov gör du med en kompmätare som placeras i tändstiftshålet på toppen och motorn dras runt. Ska ske både med kall och varm motor.
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Okej! Var kan man få tag på en sån då?? tror du att man måste ta bort primiären eller räcker det om man putsar där den sitter??
 

finnepojken

Aktiv medlem
14 apr 2008
68
0
6
luleå
Okej! Var kan man få tag på en sån då?? tror du att man måste ta bort primiären eller räcker det om man putsar där den sitter??
du kan köpa nästan över allt en komp mätare om int du har nån polare som har en, och det är väll lika och ta bort variatorn och gå genom ordentligt allt
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Tror mer på att den är skuren. Ta kompprov, alt. plocka lös avgassystemet och kolla in i cylindarna så kanske du kan se hur det ser ut.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
du måste ta bort variatorn, och till det behöver du en avdragare

jag tror att det är lite grader eller märken på korset precis där vikterna greppar. fila lite på dessa så funkar det finfint sen. problemet är att vikterna inte släpper taget eftersom de fastnar i korset