Variatoruppdateringar ProCross och ProClimb.

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Fick brev idag om att min XF 800 HC -12 skall in för uppdateringar på variatorsystemet. Någon som vet vad det handlar om? Sekundären har jag redan fått ny... Nytt variatorskydd kanske?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vore nice! Mitt gamla är det dålig passform på....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Skulle nog tro det är ny sekundär, läste tidigare i våras om många som har fått ny sekundär och bokade med min återförsäljare om att få uppgradering.
Men fanns inga att tillgå då.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Har blivit nå knas med.det där.

Det är variatorskyddet det handlar om.

Egentligen ska bara de som inte bytt få brevet men av någon anledning går det ut till betydligt fler.

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Väldigt olika verkar det som på vad folk får av olika handlare... Min XF va in i förrgår och jag fick vad jag kan se endast en ny sekundär... Variatorskyddet är det gamla delade, som f.ö är snett å jävligt. Bromsskiveskyfdet är inte bytt, tankarmatur vet jag inte men antar att inte det är bytt heller. Är det någon som vet exakt vilka grejer man ska få ut i sverige på garantin så man kan åka in å då dörklarat varför man inte fått vissa saker?

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Tankarmatur var väl lite luddigt skrivet.... Det som byts är fjädrarna i klunkarna i tanken typ. En del har haft problem med att dom stuper fast det är mycket bränsle kvar. Jag tex. Då byts dom till en annan uppdaterad konstruktion. Ej tittat på grejerna med egna ögon. Skruvar inte i onödan då garanti finnes

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vissa får koniska fjädrar i istället för raka

Vad man får på garantin är allt utom slitdelar.

Det är skillnad på vad man får ut på bulletin och vad man får ut på service.

Åter igen, brevet i lådan gäller enbart variator. Detta oavsett man har garanti eller inte. Den får alla.

Sedan kan även välja att plocka ut ett nytt variator/bromsskydd på garantin om det Orginala är dåligt.

Men detta är ÄNNU ingen bulletin, så säg till om detta till din handlare istället.

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Ok, jag som formulerade mig fel. Vad är det mer för bulletiner förutom variatorn som varit? Eller uppdateringar.. Finns det mer "free stuff" man har rätt att få förutom en variator?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
På en -12 hc tror jag inte det är så mkt mer.

P-ände vid styrstolpe
Övre kedjehuslager
Förbättrat snöskydd
Ny programvara
Byte variator
Samt något som kallas "diverse uppdateringar"

De ska vara de du har.

Men din åf ser vilka bulletiner som saknas på din maskin. Skulle tro att variatorn är den sista som kommer.

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Ska åka in å kolla imorgon vad som är gjort isf. Om inte det gjort något utöver variatorn, kan man begära det i efterhand? T,ex kedjehuslager å P-ände?

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Jaha, ok. Tack för det, då behöver man inte verka som ett dumbass när man åker till handlaren då. Jag antar att den lilla plastbiten som sitter undertill över gummibälgarnas botten är det förbättrade snöskyddet då? Undra vad "diverse uppdateringar" innebär. Tack för svaren så långt, har aldrig haft en skoter som vart nyare än 04 förr, så det här är som en helt ny värld för mig :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Din 12:a borde varit inne för det mesta redan.
Förbättrade snöskyddet kom på 13 och eftermonterades på 12 :eek:r
Plastflärp som förhindrar att variatorkåpan kan tryckas in i nederkant, finmaskigare nät för luftintaget i kåpan och en skruv i framkant som håller fast kåpan i överkant.

Har för mig att det står en massa om alla uppdateringar i nån annan tråd. Ac 2013 kanske?