Variatortips Crossfire 1000?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Variator tips!

Pfff.
Jag har inte satt mig så mycket in i kompisens CF1k, men det jag vet han har gjort är shift assist, orange sekundärfjäder och 50g SuperTips.
Obs: det är en 07a han har. Enda årsmodellen med fyrviktad variator, men 50 g base går ju ändå att lasta upp till typ 92 gr.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Variator tips!

Tufft då blir det ett sånt.
Å ja hade tänkt köpa komplett med banorna.
Får kolla med Momentum imorgon.
Har inte kollat själv men dom skev på http://www.arcticchat.com/ att Axialnålrullager AXK 4565 skulle passa.
Beställde just två st. + fyra shims, så "har man". =) 46:- netto. Börja pynta 2-300:- hos någon skotertrimmare känns då genast lite ovärt.
De hade just givetvis olika tjocklekar till shimsen, men en mm hit och dit har väl ingen betydelse, så det blev 1 mm shims.
Fanns allt ifrån 0.01, 0.2, 0.5 och uppåt.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Sv: Variator tips!

Ja hittade ett antal lager på jobbet.
Dom har nog legat där i tio år eller nått så det blir att testa till helgen.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Variator tips!

Fick grejorna idag.
Lagrena ser ju okej ut, men slappisen som tog emot min order lyckades ta shims i måtten 45x55x1, alltså 10 mm mindre i diameter än lagret.
Fihfan vad trött man blir på sånt.
"Vad bra att Ni har sånna, då vill jag också ha shims till dem".
"Till dem"... Är det svårt att förstå? Var jag otydlig?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Variator tips!

81109 TN verkar vara numret på de med "inbyggda" shims - om man vill pynta. Tror det kostar lite mer än de här tredelade.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Sv: Variator tips!

Fick grejorna idag.
Lagrena ser ju okej ut, men slappisen som tog emot min order lyckades ta shims i måtten 45x55x1, alltså 10 mm mindre i diameter än lagret.
Fihfan vad trött man blir på sånt.
"Vad bra att Ni har sånna, då vill jag också ha shims till dem".
"Till dem"... Är det svårt att förstå? Var jag otydlig?

Det blev ju inte så bra.
Men det kan dom väl fixa åt dig till nästa vecka.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Variator tips!

Man ska altså lägga ett lager under sekundär fjädern!? varför!? storlek på lagret?
För att fjädern egentligen vill vrida sig när sekundären växlar ut. Med lagret så låter man den alltså göra det!
Måttet är som sagt 45-65, best.nr. AXK4565 + tillhörande shims 2 st.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Variator tips!

Okej! =) hur mycket får lagret bygga!? nån bild på hur ni har gjort!?
Jag ser inga problem med att det skulle bygga 4-5 mm. Lagret i sig är 3 mm och jag valde 1 mm shims. Vet inte alls vad de egentligen kör med...
 

Crossfire1000

Aktiv medlem
4 feb 2008
56
0
1
Snödal
Sv: Variator tips!

Ookej tack så mycket!! =)
Någon som har nå fler tips!? verkar ju inte finnas några färdiga kitt att köpa... =/
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Variator tips!

Ookej tack så mycket!! =)
Någon som har nå fler tips!? verkar ju inte finnas några färdiga kitt att köpa... =/
Det är helt sonika för att man inte ska köpa färdiga kit.

Val av fjädrar och helix är helt upp till det egna tycket, även "profilen" på vikterna.
Om man avviker en enda tum från det utförande det "färdiga" v-kitet körs på så är det bortkastade pengar.

Justerbara vikter är vääääääääääääldigt underskattade.

Få någon att fila lite på dina cylindrar, kräng dit nytt avgassystem och tuna in variatorerna ordentligt. Då har du att köra med!
 

Crossfire1000

Aktiv medlem
4 feb 2008
56
0
1
Snödal
Sv: Variator tips!

Aha! =) Tänkte mest om nån hade provat ut nå variator prylar på sin egen skoter som denne va nöjd me? dyrt att tex köpa några helixar å vikter å prova sig fram.. å så e man ju ingen hejjare på variatorer själv! =)
minns väll knappt hur den gick från gång till gång när man bytt nå prylar å ska ut å prova igen! =)