Variatorsprickor!!?

antonericsson

Medlem
22 jan 2009
30
1
8
Sollefteå
Igår när jag var ute och körde med min Crossfire 700 så uppstod ett problem.
Primär-variatorn växlade inte riktigt och jag stannade och kollade felet.
Till min förvåning hade en bult till en av vikterna gått av och vikten satt helt löst. Efter bogsering hem och skotern inne i garaget så upptäcktes dessutom 2 sprickor på variatorn, därtill frågan:

Sitter dessa spricker på ett så utsatt ställe att de kommar att vandra vidare och så att variatorn kanske exploderar?

Får inte riktigt bildfunktionen, så jag länkar:

http://www.snowmobile.se/forum/album.php?albumid=164&pictureid=886

Tacksam för svar!

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
det där ser inge vidare ut måste jag säga.
jag hade inte våga köra med det där.
smäller det i variatorn så kan det göra riktigt ont.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det där ska gå att reparera på ett bra sätt. Skynda dig att höra efter om skoterbutiken kan hjälpa dig att hitta en duktig tig-svetsare. Eller hör dig för hos mekaniska verkstäder i området.

antonericsson

Medlem
22 jan 2009
30
1
8
Sollefteå
Tackar för svaren!
Lät positivt om det skulle gå att svetsa!

Skall även spåna runt på några skoterskrotar och se vad enbart skivan, eller vad en komplett utbytesvariator kostar.

Någon som sett något liknande fel förut?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Om det ska svetsas ska det "läggas" till lika mycket material på andra sidan oxå annars blire juh obalans?

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Nä. Sprickan läggs igen me tig o överskottet slipas ned, så det blir knappt nån obalans. Viktigt att förhindra att "fliken" där lossnar i framtiden. Det finns dom som kan svetsa utan att svetsen "bygger" upp. Tig-svetsning handlar mer om att smälta ihop materialet än att lägga ihop det med en fog.

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
köp en ny variator de är de ända vettiga i detta fall
Prata med återförsäljare så kanske dom kan stå för en del av kostnaden.
eller har du garanti kvar?
Detta är ganska vanligt på ac

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Go for it....

Igår när jag var ute och körde med min Crossfire 700 så uppstod ett problem.
Primär-variatorn växlade inte riktigt och jag stannade och kollade felet.
Till min förvåning hade en bult till en av vikterna gått av och vikten satt helt löst.
Efter bogsering hem och skotern inne i garaget så upptäcktes dessutom 2 sprickor på variatorn, därtill frågan:

Sitter dessa spricker på ett så utsatt ställe att de kommar att vandra vidare och så att variatorn kanske exploderar ?

Tacksam för svar!
Faktiskt så är det precis där man tar bort material då man monterar "Heel Clicker" eller "Hammer" variator vikter på en Arctic Cat variator,

...Så enligt mig inget problem alls så länge du tar bort lika mycket material på alla 3 platserna.

.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja faktiskt helt rätt av 2stroke där,, det har jag gjort på min skoter då jag monterade in HC fast de nyare modellerna av hc behöver du inte ta bort nånting ifrån variatorn då "hälen" sitter lite annorlunda =) så det är bara att ta fram filen :p

antonericsson

Medlem
22 jan 2009
30
1
8
Sollefteå
Sv: Go for it....

Faktiskt så är det precis där man tar bort material då man monterar "Heel Clicker" eller "Hammer" variator vikter på en Arctic Cat variator,

...Så enligt mig inget problem alls så länge du tar bort lika mycket material på alla 3 platserna.

.
Aha, skotern bad mig alltså om något :rolleyes:

Men de är alltså helt okay att ta bort metallen utan att sätta dit varken "Heel Clicker" eller "Hammer" variator vikter ifall jag nu inte skulle vilja det?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Helt klart , jag skulle slipa ut tills spickan helt är borta och givetvis gjort likadant på dom 2 andra ...
måste vara ovanligt med att bulten går av på en fixed pin , den är ju grövre och desutom nöts den inte av när folk kör utan viktbussningar , jäkla otur
men lätt fixat som jag ser det ...