Variatorsetup summit t3?

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Precis som Brygg så undrar jag om någon kollat vad som sitter original i variatorerna i Sverige på en Summit T3.
Var någon i en tidigare tråd som kollat.
Det enda jag minns är 438 och lätta vikter.
438 kan ju förklara att den tappar varv efter en stund, växlar ju på duktigt på slutet
vet att Mulle monterade sin variatorkombo i en T3 men har inte hört hur det fungerade
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
37
Okej, tråden skapades för att jag undrade om någon lyckats hitta en bra setup för att jag själv varken vill eller kan lägga ner massvis med tid och pengar för att pröva mig fram.. söker helt enkelt en färdig lösning. :)

ska se hur länge den här andra remmen håller..
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Den setup som meanis nämner i #6 är ju en bra grund som bevisligen funkar riktigt bra till de flesta etec, speciellt om man kör med mulles uppgraderade mjukvara.

Min har nu gått ca 60mil med dessa variatordelar och mulles mjukvara och jag är riktigt nöjd, remmen ser fortfarande ut som ny (men min tog heller ingen rem med original variatorbestyckning).

Ska bli intressant att se om någon testat och höra om även de nya t3.orna funkar bra med samma setup.
 

Jonas F

Medlem
8 jan 2012
36
0
1
Piteå
438 ramper å 14,5grams vikter, drivning 21/51 är standard.. Min funkar bra, har dock varit tvungen att vikta på 3gram pga övervarv.. Ca30 mil lössnö åkning å inne på 1a remmen fortfarande.
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
vettefasen vad jag har för primärfjäder men har ett tillslag på 3400-3500 och 18,5g vikter och std drevning, frogskinz i nosen och nu verkar det funka bra på clicker 3, den går upp till 8100 sen ligger varven mellan 8000-8100 tills man släpper av (kör på 600-800 meters höjd), inget remslir längre och remmen har ändrat färg från mörkblå till mörk grön och försökte döda remmen i helgen men den verkar hålla! ska till fjälls nu på fredag så återkommer då om samma rem fortfarande håller!

Det jag körde med tidigare var en hårdare primärfjäder än nu och 23g vikter med std drevning och då var resultatet 3 förbrukade remmar och en massa remslir på cirkus 40 mil.

Remmen som sitter nu ser bra ut och hållt 11 mil i mina ögon hårda mil som tidigare remmar inte pallat med.

Är nöjd över hur variatorerna lirar som det är nu, grymt nöjd faktiskt men om det håller det kan jag återkomma med ett lite bättre svar i slutet på nästa vecka. Är väl inte heller den mest kvalificerade på att säga vad som funkar men vet vad som inte funkar och har en möjlig lösning på vad som kan funka! :)
 

Ermo14

Medlem
12 dec 2013
41
0
6
Luleå
Ja du, valfritt köpekit fungerar säkert mycket bättre än original.

Det här är ju flera på forumet som provat nu och sagt att det fungerar bra.

414 ramper
130-260 primärfjäder
44/42 helix
grön sekfjäder

Sen hade då jag shimsat sekundären 3 mm, har gjort det på alla mina maskiner jag haft med qrs och det har alltid resulterat i lite svalare variatorer.

Ventilation enligt följande fungerar riktigt bra:

är också nödvändigt om man vill ha bättre remliv.
Sen riv ut all ljudisolering som bara binder smält snö som sen blir till fukt i motorrummet.

Alla har vi dock personliga krav och tycken på hur en skoter ska gå och upplevas så det är väldigt svårt att säga exakt vad en annan ska göra för att han ska bli nöjd.

Vad är det för drevning på t3orna?
kör du med något slags mesh eller likande på insidan av kåpan? Kanske inte nödvändigt på din iom det större variator skyddet som skyddar remmen bra. Jag har en 2011 freeride vart skivorna blir snuskigt varma. Däremot håller remmen ihop ännu (30mil) men känner ju att få ut lite värme inte kan skada.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
619
11
18
Jag hade en heldel olja fett skit på min nya t3 på variator skivorna under första 10milen. Rengjort flera ggr täta intervall första tiden, även grepp ytan på rem. Nu 30mil ser fin ut
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
619
11
18
75mil samma rem. Rengjort varje 15mil. Alltid varm kört rem ordentligt utan onödigt pumpande på gasen
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
619
11
18
-Vilken primär fjäder sitter i våra Scandinaviska maskiner Summit T3 163?
-14,5g pin vikt är det som sitter i vid leverans på en Summit T3 163?
-Finns Skillnad i variator set up 163/174?
Drevningen skiljer sig åt vet jag
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
-Vilken primär fjäder sitter i våra Scandinaviska maskiner Summit T3 163?
-14,5g pin vikt är det som sitter i vid leverans på en Summit T3 163?
-Finns Skillnad i variator set up 163/174?
Drevningen skiljer sig åt vet jag
Brukar sitta en klister lapp på primären där det står vad som sitter i.
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Ja du, valfritt köpekit fungerar säkert mycket bättre än original.

Det här är ju flera på forumet som provat nu och sagt att det fungerar bra.

414 ramper
130-260 primärfjäder
44/42 helix
grön sekfjäder

Sen hade då jag shimsat sekundären 3 mm, har gjort det på alla mina maskiner jag haft med qrs och det har alltid resulterat i lite svalare variatorer.

Ventilation enligt följande fungerar riktigt bra:

är också nödvändigt om man vill ha bättre remliv.
Sen riv ut all ljudisolering som bara binder smält snö som sen blir till fukt i motorrummet.

Alla har vi dock personliga krav och tycken på hur en skoter ska gå och upplevas så det är väldigt svårt att säga exakt vad en annan ska göra för att han ska bli nöjd.

Vad är det för drevning på t3orna?
Sitter någon med en mall för borrning av kåpor på liknande sett?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
619
11
18
sök på hålmönster på nätet. Skriv ut sen laminera tejpa sen fast på kåporna och förborra och sen 3-3.5mm borra. Ett jäkla jobb. Men funkar bra. Gjorde detta på min