Variatorsetup Polaris 850

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Är de någ som Provat Billet X vikter? Enda erfarehet jag har av den va när komopiusaren mont dem på en Yamaha Rage turbo. De funkade som förväntat ok på den ivf men den har gått för få mil föra att se hur de håller.
De va fasligt billiga ivf
Man har hört skräckhistorier om magneter som släppt och skjutits iväg i omloppsbana, sen om det är viktens fel eller den som satt dit den vet jag inte.

Har man lite "känsla för feeling", som Svullo brukade säga, och begriper sig på att justera en aning så finns inget som klår Heelclicker. (förutom möjligen Tikkas hälvikter men dom går tyvärr inte få tag på vad jag vet).
Bäst resultat har jag sett med vanliga Heelclicker med fast häl. Dom med ledad häl, samt de kinakopior av Heelclickers ledade vikter som Diablo kör med, tenderar att dra för hårt så backshift blir lidande om man inte monterar husvagnsfjädrar från någon Mercedes och då är ju som vitsen borta.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag hade såna billetx vikter på min 12 pro rmk, fungerade svinbra på den. Viktade efter rekommendationerna, viktade om en gång sen gick den som ett troll flera säsonger.
Det enda bekymret jag hade var att bussningarna nöttes ut rätt så fort jämfört med originalbussningar. Men det här är nu säkert 7 år sedan så dom kanske är bättre nu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag hade såna billetx vikter på min 12 pro rmk, fungerade svinbra på den. Viktade efter rekommendationerna, viktade om en gång sen gick den som ett troll flera säsonger.
Det enda bekymret jag hade var att bussningarna nöttes ut rätt så fort jämfört med originalbussningar. Men det här är nu säkert 7 år sedan så dom kanske är bättre nu.
De va skoj att höra att själva stålet va bra kvalle för man oroade sig för att de va blötjärn. Jag tror inte magnetrna flyger ur lättare ur dessa än andra magnetvikter för de såg bra ut när jag kollade på kompisarens vikter. Magneterna va garanterat neodym så de bör ju sitta. Men om bussningarna blir väldigt slut så vikten tippar kan säkert magneter flyga ur alla märkens magnetvikter.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Problemet med magnetvikter är just att magneter har en plus och minussida och om man inte är noggrann och ser till att man sätter alla magneter åt rätt håll så kommer finns det risk att nån flyger ur.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Skulle säga att åtminstone magneterna jag hade i dom vikterna är helt omöjliga att sätta åt fel håll, dom är så stark att dom bara trycks iväg när man provar åt fel håll, även med tomt hål. Men det är klart, finns alltid folk som kan lyckas med allt :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kört två heldagar nu med 165-310 epi 70g lite lite lite slipade under hälen för mer remspel och högre tillslag som hamnade på hela 4700-4800 😅 56-42.36 160-240 fjäder.

Karaktären på den nu är rätt lik brp 850, varvar upp lätt och ganska hysterisk på gasen men matar på skapligt ändå och håller 8200-8350, väldigt busig och rulle vändningar är inga som helst problem trots pro rmk 🙂

Väntar på custom helix 50-44.36, epi vikterna funkar fint än så länge tycker ja.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kört två heldagar nu med 165-310 epi 70g lite lite lite slipade under hälen för mer remspel och högre tillslag som hamnade på hela 4700-4800 😅 56-42.36 160-240 fjäder.

Karaktären på den nu är rätt lik brp 850, varvar upp lätt och ganska hysterisk på gasen men matar på skapligt ändå och håller 8200-8350, väldigt busig och rulle vändningar är inga som helst problem trots pro rmk 🙂

Väntar på custom helix 50-44.36, epi vikterna funkar fint än så länge tycker ja.
Med de höga tillslaget och lite övervarv lär den va rapp. Är den fortfarade slöare än ho 800an med Jaws pipa?
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Stämmer inte handbokens maxvarvtalsrek om 8150 (+0/-150)? Vid 8300 har man nog tappat en del effekt.
I lössnökörning skulle jag säga att det är obligatoriskt med övervarv. Det märks tydligt om man tappar 200varv pga tungt före från 8100-7900.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ja att vikta precis till peak funkar sådär i lössnö, gärna strax över. Sen är 850in så plan i kurvan att den knappt bryr sig jämfört med brp som har klappdålig tändkurva om man varvar lite mycket.

Nu med högt inslag och 70g så är den väldigt pigg kanske att 800ho med jaws byggde effekt ytterst lite snabbare men inte att jag stör mig på 850in, vanesak 🙂 När väl 850in vaknat så matar den så otroligt mycket bättre än 800an istället 😁