Variatorsetup M8ho ?

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
ja, vad har ni provat och vad har ni för erfarenhet av det? Åker en 11a HCR (shift assist och extra momentstopp) och det känns som det finns en del att hämta i variatorerna... Är van TEAM sekundär och tra med rapp backshift och finfin respons! M8an känns som lite seg.
Konstigt nog verkar det inte finnas speciellt mycket olika sekundärfjädrar... Har tittat på formula X-1 kitet vilket ser lovande ut.

Som sagt vad fungerar?
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Någon som har kontaktuppgifter till killen samt bild så man får se hur det ser ut?
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Minns ej vad karln heter, har säkert numret i telefon men då jag inte minns namnet... Edvard vilhelmina motorcenter vet vem det är. Dom brukar åka skoter tillsammans så...
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Nog om stoppet! variatorsetuper?

MDS.. jo har hört mycket gott om dom, minns jag rätt då jag har för mig att du säljer dom forre? Känns dock som sekundären behöver en del jobb?!
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Varför inte dela med dig om det du vet om stoppet? Blir att köra med bmp helix, supertip vikter, andra fjädrar (gul sekundär och blå primär) samt shift assist i min. Dock en CF :)
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Varför har man momentstopp?
Förstår inte funktionen av den lilla beskrivning som gavs.. Och har aldrig hört talas om det innan...
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Ok... Eftersom jag sitter i lägenheten och har skotern 2 mil bort är det lite svårt att ta en bild! Lugna dig så ska du nog få den info du vill ha... Det är plattjärn svetsat på plats i maskin för att det ska passa. Han hade ett över som jag köpte, skulle passa bolton. Det gjorde det inte. Som sagt är det i 2 delar, ena delen är bultad i blocket bakom primären. Den fungerar som mothåll. Del nummer två sitter monterad mot diamonddriven,man lossar 2 bultar som håller DDn i chassit och bultar fästet där. Sedan skruvar man på en bult med gummikudde tills du har rätt CC mellan variatorerna. Jsuterbulten sitter mitt mellan primär och sekundär just utanför motorplattan.
Precis samma funktion som momentstopp på andra märken har. Motorn ska inte vrida sig under belastning. Kolla dina motorkuddar, bulten i dom är säkert inte centrerad(förutsatt att maskinen inte är ny) och då står den redan fel utan belastning.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Tack då förstår jag:)
Är den bultad med bultarna som motorplattan dras fast med i blocket?
Isf alla 4 eller räcker det med 2?

Ang variatorkitt så tycker jag det blir bäst genom att tynga på originalvikterna, lite piller innan man får det att lira men söutresultatet blir bra och betydligt billigare.. Självklart tillsammans med en hårde fjäder i primären .
Du har orange sekundärfjäder om jag minnet stämmer?
Har själv inte använt någon hårdare fjäder än den men borde gå att få tag på?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Nog om stoppet! variatorsetuper?

MDS.. jo har hört mycket gott om dom, minns jag rätt då jag har för mig att du säljer dom forre? Känns dock som sekundären behöver en del jobb?!
Jag säljer dom, kan ta fram vikter om ni är intresserade. Det fina med mds vikterna är att dom är anpassade till att fungera med standard sekundär. Det enda jag har är shift assist i sekundären. Backshiften och upshift fungerar oerhört bra med mds vikter och standard sekundär, superrespons. Finns inget behov av att mecka med sekundären. En annan fördel är att remslir så gott som upphör, vikterna klämmer rejält om remmen, dom är 10gr tyngre än standard. Momentstopp är säkert jättebra, hade satt dit ett sånt om jag visste vem som säljer?
 

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
moment stoppet som du redan har, och sätt in 70gr vikter (sitter71,5 orginal) , sen behövs de inte göras nåt mer, om du är en deepsnow åkare.

då ligger den klocklrent på 8200-8300 än hur tungt de går:)
sen om du gillar led finns de säkert bättre variator setupp, men inte för lös snö
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
moment stoppet som du redan har, och sätt in 70gr vikter (sitter71,5 orginal) , sen behövs de inte göras nåt mer, om du är en deepsnow åkare.

då ligger den klocklrent på 8200-8300 än hur tungt de går:)
sen om du gillar led finns de säkert bättre variator setupp, men inte för lös snö
detta gjorde jag på m8 jag hade å vart en klar förbättring men kändes som det fanns lite mer att hämta men vintern tog slut å jag sålde så har inga mer resultat. MDS har bra "nätrykte" men har ej testat själv eller nån jag känner. Supertipp har funkat kanon på dom maskiner jag provat det på var på g med det till 8:an men sen ........................................
 

dezzan

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
Lycksele
Skulle va intressant med lite bilder på moment stoppet, finns det någon som kan lägga upp? Gör det stor skillnad? Har 2011 m8. Mvh

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Det finns MDS vikter till salu om ni är intresserade. Komplett med fjäder, justerbara. Kommer med grundinställning till proclimb 800 2012-13. Passar även äldre 7-800 och 1000 med extra viktplattor.
Vikten är framtagen till att fungera bäst med standard sekundär, man kör med ungefär 10gram mer än standard vilket ger ett mycket bra remtryck. Detta i sin tur gör att remmen inte slirar och därav håller bättre. I genomsnitt så får man upp till 8hk mer på mattan enligt MDS, vilket jag inte tvivlar på. Jag och vi andra som redan har MDS vet att det mycket väl kan stämma. Det finns även en turbo vikt, med mer kurva på slutet när laddtrycket kommer. Den är också prövad här i Sverige och fungerar mycket bra.
 

dezzan

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
Lycksele
Dåligt med aktivitet här går alla som tåget original? :)

Finns det någon som skulle tänka sig dela med sig en bild på moment stoppet?

Finns det nån annan än forre som testat mds vikterna?

Mvh

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2