Variatorrenovering

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Jan-23-01 Kl 06:14 PM (GMT)</font></center>

Nån som vet vad man brukar behöva byta när man renoverar variatorn och vad det brukar kosta? Skotern är en Enduro 500 -97. Tycker inte den växlar som den ska och det är väl inte så konstigt när den har gått 600 mil...
Vad ska tillslagsvarvet vara på en sån? det ligger ca vid 3200-3500 nu.. däremot så har jag upplevt att toppfarten har ökat på skotern. Förra vintern kom jag upp i 140 mätarfart. I år har jag haft 155... kan iofs bero på nya slides och slitna styrstål. Sen undrar jag vad maxvarvet ska vara? Har för mej att jag läst att det ska vara 7500 men den varvar 8000-8500. Nåt annat... kommer inte på nåt nu. Vad ska jag byta och hur dyrt blir det? Tacksam för svar

mvh Lars Persson


 

JAB

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Rem?

Har du kollat remmen?
Kanske är den gammal o sliten......

Hälsningar JAB
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
japp

Bytte remmen förra året i slutet på säsongen och den har väl gått 50 mil nu.

mvh Lars
 

JAB

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Inga mer förslag.....

Då räcker inte mina små, små kunskaper till, tyvärr.....
Hoppas det löser sig för dig.

Hälsningar Allan
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Börja med...

sekundärvariatorn som e lätt att ta bort...märk upp hur bitarna ska sitta och plocka isär den. (det är lite vridspänning på fjädern, kom ihåg hur den sitter.)
Kolla glidklackarna som helixen glider mot, dom kan vara slitna (Kostar ca 100 spänn).
Rengör skivorna med thinner, smörj axeln lätt med lite torr silikonspray eller liknande, skruva ihop.
Primären måste du ha en avdragare till för att få bort, du får säkert låna en av skotermeken på byn...
När den e borta så märk upp hur allt ska sitta så det blir rätt sen.
Här är det bara ett litet fjädertryck rakt ut. Kolla vikterna och rullarna som de glider emot om det finns spår eller om de är slitna, då måste du byta, men dom håller länge om du inte kört hårt

Kolla gärna bultarna de sitter på, rengör allt och smörj centrumaxeln lätt så det inte kärvar.
Fjädrarna KAN också vara dåliga (de mattas ut och blir lite "slöa") efter några säsonger så om inte variatorna växlar som de ska efter denna service kan det vara idé att byta dessa.

Lycka till!
 

Dunderkusen

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Variatorrenoveringen

Den har väl TRA som primärvariator va? I så fall ska du nog börja fundera på att byta rullarna och bussningarna i den. Kolla upp om du även måste byta ramperna. Sekundären då, efter 600 mil, säkert dags att byta bussnigar där med.
Bussningarna är viktigt att dom är fräscha annars kan skivorna klämma fast med följden att den växlar ojämnt och konstigt, hur man än smörjer och grejarså blir det aldrig bra.
Kan bli en ganska dyr renovering som är enklast att låta någon som gort det förr göra...
Men sen är variatorerna som nya igen.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
CRAP!

vafan...nu har jag fått nåra vibrationer i grejjerna!! går verkligen inte bra... dvs den vibrerar onormalt mycket och drar inte som den ska! Misstänker primärvariatorn... för det kommer och går på nåt mysko vis. Bytte rem ändå till slut för jag trodde den hade fått nån midja men så var inte fallet (500:- fattigare...)
Nån som har koll?

mvh Lars
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Inte omöjligt

att du har nåt lagerfel....kommer det några konstiga ljud ibland också?

 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Lars

Nej inga konstiga ljud... bara vibrerar under belastning. Har nästan konstaterat att det är ett lager till drivaxeln... vad tror du om det?
mvh Lars
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Ja du

De e nog bara å riva...det e enda sättet att kunna kolla ordentligt

Men å andra sidan e de rätt kul å meka å

 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Lars

Bytte lagren till drivaxeln men dom var fräscha. SEN hittade jag felet... lagret på variatoraxeln va slut. Vilket J**LA jobb att byta det! fick kapa hål i sidoplasten för att få ut axeln bl.a... jaja men nu har jag en hel skoter igen! tack för hjälp!

mvh Lars