Variatorrenovering F5-03

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
som rubriken lyder så ska jag renovera variatorn (primären) på min F5a då den är slut i rullarna, vikterna, bussningarna och fjädern gått av.
Jag har alla grejer som behövs utom specialverktyg..
tänkte att det skulle gå att byta med variatorn på plats genom att ta bort locket och korset.

Min fråga är: hur får jag bort korset och "muttern" som håller korset på plats? går det att göra utan "specialverktyg" eller kan man göra eget verktyg på något smidigt sätt?
Något som har ett bra och fungerande knep?

Tacksam för svar
 

bratte

Medlem
4 mar 2011
34
0
1
Först och främst behöver du få fast variatorn på något bra sätt, förslagsvis på en arbetsbänk (som helst är bultad i väggen). Du kan tillverka ett verktyg för att få fast variatorn, t.ex med tre stoppar/piggar som passar i hålen på baksidan av varitorn, och "klämmor" till detta brukar fungera bra.
Du behöver en långhylsa, kommer ej ihåg storleken, samt någonting att gänga lös korset med.. det kan du också tillverka om du har tillgång till svets.
När du sedan ska isär med allting är det bara att börja värma, också är det bra att ha nått rör du kan förlänga med om det sitter riktigt ordentligt, som det brukar kunna göra.
Några genvägar finns det nog inte.
Och tyvärr ser jag inte hur man ska kunna byta dessa saker på plats utanför att förstöra någonting...
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Tack för svaret!
Har sökt runt forumet lite till och det verkar ju helt klart rätt så jobbigt att försöka få loss korset på egen hand.
har fått låna en avdragare för att plocka bort variatorn nu åtminstone så får vi se om jag gör ett tappert försök själv att byta korset eller om jag åker in med variatorn till någon firma.
Beror på om jag hittar några lämpliga grejer i garaget att göra verktyg av samt en brännare, annars är man ju rökt..
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Du behöver en långhylsa 1 7/16" 6 kant för att få lös muttern till korset. När jag skulle göra detta så fanns det fan inte att uppbringa. hittade en firma som kunde beställa hem men bara hylsan skulle kosta strax över 300 kr så jag for till min lokala arctic verkstad och frågade vad meken skulle ha för att byta korset på luchen. De blev inget byte av korset då bussningen i rörliga skivan va slut men han tog 200 för att riva isär skiten. Så far till en verkstad om du inte har hylsan hemma! De är värt varenda krona är mitt tips!
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är inte så svårt att bygga specialverktyg ellr låna men min erfarenhet är att om det är så slut som du beskriver så är det inte alls lönt att renovera. Bättre att köpa en fräshare eller en ny.
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
pezon: ja, ångrar i efterhand att jag inte la till en slant extra och köpte en ny istället.. men är huvudet dumt får plånboken lida. blir väll en ny till nästa år. hehe

Tog loss variatorn och lämnade in den på firma så fick dom byta korset åt mig medans jag väntade i butiken :)
Någon som vet vad det sitter för vikter och fjäder original i en F5 -03?
i min satt det Gul/Vit fjäder och 50,5g vikter.

råkade beställa hem fel vikter, råkade bli 51g med startgropar.. ska dock bli intressant att se hur skotern vill bete sig nu :-D