Variatorrem

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Jag gick till min återförsäljare och frågade efter en variator rem till en Ski-Doo Formula Mach 1 1992, då fick jag en, han sa att den va "medium" hård.

Jag krängde av den gamla remen och krängde på den nya (vet att den ska köras in ½ gas i 5mil, JOBBIGT)

Då märkte jag att remen slirade vid låga farter och ibland efter att man kört och släppt gasen fortsätter maskin att gå frammåt vid tomgång!! dvs 2000rpm, den beter sig skummt. Prövade gasa på lite och den verkade dra iväg fint...

Är detta normalt eller inte? Vad måste jag göra?
 

r-dish

Välkänd medlem
9 feb 2005
172
0
6
LULEÅ
Dom kan driva framåt litegranna när remmarna är nya. Det gjorde min formula 3 tills jag hade kört in den ordentligt då slutade den.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Ante@näslundens skrev:
Eftersom att det står att Ultimax ger bättre grepp håller upp till 40% längre med mera antar jag att det måste stämma?
Undrar bara om det är värt att lägga ut ca 2x mer är än "Max", är det så stor skillnad? Man kan juh skriva saker som inte alltid behöver vara sanna :p
 

Gixxer

Medlem
29 jan 2006
42
0
1
Kalix
Om det inte högger när man kör eller smäller eller liknande i låg fart. Jag hör ett sorts vinande eller något ljud från variatorn. Tycker att variatorn låter mer än den ska! jag är inte så skoter kunning. Variator remmen se helt ok ut! Är det fjädern som är för spännd eller vaiator remmen som är slut? Hur ställer man in fjädern? En till sak som jag fa underar på. På min Formula III -96 så sitter det stötdämpare bak. Man kan tydligen höja och sänka dom för det finns 2 st skruv hål till dom där man kan skruva fast dämparen mm. Det skumma är att dom sitter i olika skruv hål på vardera sida??