variatorrem till f7

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Hej! Jag ska köpa en rem till min f7 -03 för att det gick en bit ur den andra, den har jag kört ca 100 mil med och det var en ultimax 3, jag körde försiktigt i kanske 3 mil med den innan någon fullgas osv, vart den för lite inkörd? Jag tycker att 100 mil känns lite tätt mellan rembyten, ska givetvis kolla så att inte jag har nån skada på nån variator innan jag börjar köra med en ny, tänkte bara höra ifall det är någon som rekomenderar någon rem? Jag har haft ur motorn en gång men som jag förstår så kan man väll inte justera linjeringen just nånting?

MVH Niclas

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Kolla så att gummikudden i motorfästet på MAG sidan är hel, den kan spricka och då blir det olinjerat. Orginalremmen håller bra, jag brukar köra över 200 mil innan jag byter i förebyggande syfte.

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Nej jag tyckte då att alla kuddar mådde bra, hur är det med inkörning då? Är det väldigt viktigt eller räcker det med nån enstaka mil lite lungt?

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Inte superviktigt med inkörning på arctic. verkar vara ett måste på brp och nyare polaris.
Viktigare då att man är snäll mot remmen vid fastkörningar mm.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har aldrig kört in ngn rem å körde sönder min 1:a sen 1989 (börja köra skoter då) nu i vinter , är däremot noga med att alltid ha rena torra skivor , rätt linjering och grejerna i skick ! remmen slirade högt upp i primären , bussningen på magsidan var trasig , vilket är svårt att se men motorn hängde ner vilket man enklast märker om man mäter från mittbulten i bussningen till kanten (ska vara centrerad) , jag stoppade dit en snopro bussning istället betydligt styvare men med lite mera vibrationer som föjd ....

motorn går att justera med 2 st momentstoppar , dra dom så att motorn blir ngt förställd
om du mäter i bussningen (horisontellt den här gången ) , alltför ofta ser man att det är ett spel mellan stoppen och motorplattan
vilket inte alls är bra för då står motorn garanterat snett när man gasar ...

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Känns som lite men kanske inte är det, handlaren jag köpte ny av tyckte inte 100 mil var så lite :hmmmm: