Variatorproblem

zrzr

Medlem
16 dec 2012
22
0
1
Jag skulle loss med primärvariatorn på min zr idag, men variatorbulten kommer inte ut. Den släpper från gängen och är lös i sidled men kommer inte ut hur mycket man än snurrar på den. Och man kommer inte åt med någon tång heller så jag får inte ut bulten.
Några tips från er arcticexperter?
Eller någon som själv har lossat primären och kan säga hur ni bar er åt?

Vore väldigt tacksam om jag fick svar så att jag kan lösa detta problem, jag fick skoterkortet för två dagar sedan och det rycker i tummen nu så jag vill gärna åtgärda det här snabbt. Jag har avdragare och alla delar hemma så jag måste bara få loss primären.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Sitter en plasthylsa innanför variatorn som variatrobulten går igenom , du får ta en tång , näbbtång eller vad du kan komma åt med och nypa tag i bult skallen och dra ur den , kan sitta lite smått , så inget övervåld skall behövas !
 

zrzr

Medlem
16 dec 2012
22
0
1
Jag ska byta vikt, viktpinnar, alla bussningar samt en rulle med tillhörande bussningar på korset, går det att byta utan att ta loss variatorn?
Vikter och så går att byta. Men rullen, då måste man loss med korset va?
thullen, du kanske kan svara på detta?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Skall du byta rulle + plastbussningar måste du lös med hela variatorn , sen korset för att komma åt det .
För det krävs ett speciellt verktyg och man måste värma lös korset som är låst med loctite stark .
Har du alldrig gjort det här tidigare rekomenderar jag att du tar lös det du kan och sen lämmnar in den för demontering utav korset .
Det är jäkligt lätt om man är ovan att dra sönder gängorna i variatorn , då blir det lite dyrarare för dig genast .
 

zrzr

Medlem
16 dec 2012
22
0
1
Hurricane, du verkar ju kunna det där. Jag kommer inte åt med något annat än en näbbtång och den biter aldrig nog bra för att kunna dra ut den där. Jag funderar på att borra ett hål, dra in en grispitt och på så sätt dra i grispitten så man kanske får ut den?
Men då har man ju hål i skallen förstås.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Dom kan sitta bra , men dom som trulat för mig har jag alltid fått lös med en näbb tång eller kombinations tång o nypa hårt , du får inte in en pollygrip då , ev slipa ner den så du får lite mer nyp Kraft.

Ta en sån här tång och slipa den så du får in den , kanske du får bättre grepp ? .

http://www.biltema.se/ProductImages/12/large/12-306_l.jpg

Orkar du inte dra , ta en hammare och slå på tången och nyp hårt som den ,
 
Last edited:

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Jo jag vet att det är trångt , och den kan vara skit tjurig att få ur , kom jag i håg rätt så tog jag en kombinationstång och slipade till den i käften så jag fick in den och kunde nypa hårt o rycka ut den .

Bulten är ju inte lättborrad , men det är väll ett sista alternativ som du sa att använda en grispitt , , försök med en tång innan du ger upp
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Trippel 95a 97a .

Låter nästan otroligt att den inte släpper .

Du kan inte lossa på bukplasten baktil så den går att vika ut lite för mer utryme ? ..

Om du tar en muttermaskin och hylsa , vik den så att hylsan låser så gott det går mot bultskallen och kör bakåt , har du tur kan hylsan låsa sig lite och bulten gängar ut sig lite .

Det är truligt och det går inte bara pang bom att få ut den , det tar lite tid och man får JÄKLAS ..
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Använd 13 lednyckel. Bryt den (vik) åt sidan så bultskallen kläms fast. Blås in 5-56 innan så kanske plasthyslan glider bättre. Släng plasthylsan, fattar inte vitsen med den.