variatorproblem? RE 800 pt

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Hallå!

Har en RE 800 powertek -08 som ja har lite problem med.

Har 44mm matta, nerdrevat och så är de en som har mixtrat lite med variatorerna.

Skotern går klockrent på leden och varvar 8200 tror ja de är och de är väll där den ska ligga?
Men när ja kommer ut i snön så orkar den inte varva ur riktigt.
Blir inte så här varje gång och när ja kommer ur från snön så kan den gå tungt eller va a ska säga en stund till.
Den verkar liksom få för mkt soppa så den går fett så man måste gasa ur den.

Måste ja byta vikter till lättare?
Vad kommmer då hända ute på leden? Övervarva?


Tacksam för lite hjälp
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
42
sundsvall
Hallå!

Har en RE 800 powertek -08 som ja har lite problem med.

Har 44mm matta, nerdrevat och så är de en som har mixtrat lite med variatorerna.

Skotern går klockrent på leden och varvar 8200 tror ja de är och de är väll där den ska ligga?
Men när ja kommer ut i snön så orkar den inte varva ur riktigt.
Blir inte så här varje gång och när ja kommer ur från snön så kan den gå tungt eller va a ska säga en stund till.
Den verkar liksom få för mkt soppa så den går fett så man måste gasa ur den.

Måste ja byta vikter till lättare?
Vad kommmer då hända ute på leden? Övervarva?


Tacksam för lite hjälp
har en likadan maskin, har haft samma problem! mina bussningar i primären var väck...ett vanligt fel på tra7 an tyvärr,bytte dom och satt i nya ramper + fjäder, bytte även sekundär fjädern, och vilken skillnad! men du måste nog dreva ner minst 1kugg iaf...sen kan du kolla bestyckningen i gasarna, ska vara 17,5 på lågfart och 470 på huvud...själv bytte ja till 20 på lågfart och 460 huvud, fick en mycket bättre gång på maskinen både vid kallstart och gas svar :smile1:
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
har en likadan maskin, har haft samma problem! mina bussningar i primären var väck...ett vanligt fel på tra7 an tyvärr,bytte dom och satt i nya ramper + fjäder, bytte även sekundär fjädern, och vilken skillnad! men du måste nog dreva ner minst 1kugg iaf...sen kan du kolla bestyckningen i gasarna, ska vara 17,5 på lågfart och 470 på huvud...själv bytte ja till 20 på lågfart och 460 huvud, fick en mycket bättre gång på maskinen både vid kallstart och gas svar :smile1:
Ja alltså den är ju nerdrevad och vad som sitter i variatorn vet ja inte men de är ju en kille som har mixtrat där men ja tror inte att han bytt vikterna utan ställt dom på lättaste typ på 6an blir de va?
Men ja tycker de låter lite skumt från sekundären:S eller om de är primären men sekundären sitter ju närmast och ja tycker de låter så tydligt.
Bestyckningen har ja ju inte kollat någe men kan de bli så att den matar på för mkt om de börjar gå för tungt?
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
42
sundsvall
ok...men gör så här,gå ut till skotern ta bort kåpan och variatorskyddet, sen tar du tag i yttre skivan på primären och försök att röra den upp&ner fram&tillbaka sen gör du lika dant med hela primären,känner du minsta glapp e det bara att ta bort och renovera...har du otur måste du även byta rullarna,stålpinnar mm i den.det du ställer på skruvarna är hur mycket du vill att den ska varva,ska stå på 3org sen är det 200varv upp/siffra,om du tror att sekundären jävlas så är det lätt att ta bort och kolla,tar ca 15 min för att plocka bort och ta isär,sen är det så tyvärr att maskinerna inte växlar bra alls från fabrik när du kommer ut i snön,kan funka fint på leden men inge vidare i snön, så köp ett Dynamo Joe variator kit fungerar klockrent! prata med speedtech dom har nog allt hemma! och dom har kanon support!