Variatorproblem Ockelbo 4500

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Hej, jag har en Ockelbo 4500 -86 som har lite variatorproblem. Går det tungt/man kör ut i djup lössnö och gasar på fullt så kan man se att drivremmen gräver ner sig i sekundären och skotern tappar kraft och går ner i varv. Gör man samma sak fast man inte gasar fullt och istället puttrar på så uppstår inte problemet lika tydligt. På hårda leder märker man av detta problem ännu mindre. Då remmen gräver ner sig i sekundären så tar det även nån sekund för den att återhämta sig och backshifta efter man släppt gasen.

Jag misstänker att detta har med fjädern att göra, att den har blivit klen genom åren och tappat mycket av sin styrka, så att den inte orkar hålla drivremmen på plats vilket får skotern att växla upp för mycket och för snabbt.

Jag hör gärna vad ni tror om detta. Ska försöka få tag på en ny fjäder men verkar vara svår att hitta.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Det går väl att förspänna fjädern mera kan vara värt att prova innan du köper ny och framförallt om du inte får tag i nån. Har för mig det är 5 lägen och original sitter den i 3dje.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Om de inte duger med spänna max i de borrade hålen så borra extra hål så den spänns än värre (om plats finns)
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Om de inte duger med spänna max i de borrade hålen så borra extra hål så den spänns än värre (om plats finns)
Jag har spänt den så gott det går tills det gjutna aluminiumet säger stopp/tar stutt. Jag har också testat fjädern från en annan Ockelbo 4500 men tyvärr ingen skillnad. Bara för att, så ska jag ta bort sekundären igen och se om jag gjort något fel och fjädern går att spännas ytterligare med att vrida ett extra varv, då man sätter ihop de två halvorna den består av. Nästan helt säker att det är rätt som den är just nu. Med allt detta så tror jag att en ny fjäder är lösningen, för vad kan det annars vara?

Måste vänta på snön också för att kunna testa något...
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Om du provat fjäder från en annan 4500 så känns det osannolikt att det ska vara fel på båda så plocka isär och sätt ihop på nytt och hoppas på det bästa.