Variatorproblem Lynx RE 800 2009

apannr2

Medlem
8 jan 2011
22
0
1
Lycksele
Variatorerna strular på min RE 800 -09 (230 mil)! Upplever det som att primären kärvar.
Det yttrar sig så att då jag står på tomgång och gasar så vill den ibland ha ca 5000 varv innan primären kopplar in och börjar dra (original tillslagsvarv är 3800), och ibland kopplar den inte ur då man släpper ner den på tomgång.
Var nyss ute och testade lite igen, då växlade den ganska normalt men primären kopplade inte ur utan låg och drog litegrann fast motorn gick på tomgång. Då testade jag att bromsa fast den och gasa, då släppte primären och slutade dra. Testade då att lägga i backen och då ville den ha ca 5000 varv igen innan den drog, och då kopplade aldrig primären ur utan man fick bromsa fast den för att den skulle sluta röra sig bakåt!

Jag måste erkänna att jag gjorde en tabbe strax innan detta problem började, råkade glömma parkeringsbromsen i och gasade så remmen slirade och det bolmade ganska friskt!

Någon som har nån idé om vad det kan vara eller har upplevt nåt liknande? Tog variatorn eller nåt motorfäste stryk/ändrade läge av att jag gasade med parkeringsbromsen i? Jag har justerat remmens läge (spänning) i sekundären så den nästan följer med då man snurrar på primären.

Tacksam för tips! /Anton
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
en midja ska inte ha nån betydelse på tillslaget..enda som händer om du har en midja på remmen är att de slår som fan när man kör...
ta å plocka lös variatorn.. plocka isär den.rengör allting.kolla så rullar å sånt är fräscht. att de inte är nå slitet på axeln som den glider efter osv...när du släppt lös fjädern ska skivorna gå å trycka ihop och dra isär ruskigt lätt....
när du ändå har isär den så kan du ta fin putsduk och rugga upp ytan på skivorna så fåru bra grepp:)
 

apannr2

Medlem
8 jan 2011
22
0
1
Lycksele
Har beställt ett par nya remmar nu, återkommer då jag har testat byta. Hoppas på slippa plocka isär variatorn!

Stenmarks har för övrigt rea på remmar nu... gav 1500 för en 377:a och 1700 för en 391.

/Anton
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Stor risk att du har mycket gummi på stål delen, där ska en bussning glida. Har du gummi där så kan den yttre skivan(rörliga) kärva båda vägarna.
Kolla.
 

apannr2

Medlem
8 jan 2011
22
0
1
Lycksele
Tack för tipsen. Har tänkt ta lös variatorn och rengöra ändå så man vet att det är gjort...
Behövs en avdragare till detta eller räcker det att lossa centrumbulten och ta lös yttre skivan?
Någon som vet åtdragningsmoment till den bulten sedan?
 
9 nov 2009
30
0
1
Gäddede
Måste ha avdragare, ytterskivan sitter med en kona istället för splines.
Ta lös variatorn med avdragaren, hållfast variatorn i luften med avdragarskallen uppåt fortsatt ingängad i variatorn. Ta lämplig slägga å slå till på avdragaren, borde släppa efter nån smäll. Annars får du vända variatorn åt andra hållet å slå avdragaren mot ett smidessäd eller nå annat hårt. Så släpper yttre skivan till sist. kom ihåg å kolla att de finns en bra märkning så du får ihop inre å yttre skivan sen på samma ställe som dom satt!


Är inga fjädrar på till "knapparna" på dom nya 800 variatorerna. men kan va lurt å hålla rätt på vart dom satt.
 

apannr2

Medlem
8 jan 2011
22
0
1
Lycksele
Nu är primären isärtagen, rengjord och monterad på plats igen. Testade först avdragare för att gå lös, men den satt som fan. Valde då att testa med varmt vatten, gängtejp och mutterpurra - vilket var effektivt och den poppade lös hur smidigt som helst! Sen var det förstås en del spöande för å sära på halvorna. Var inte mycket gummirester alls på axeln. Dock var det en hel del smuts inuti där rullarna sitter, så det var ju bra att få rengjort.

Men... har lika förbannat samma problem på skotern trots rengöringen och ny rem. Kanske får börja brottas lite med sekundären nu och se så allt är okej där...

Någon som går och håller inne på nån teori?
 

apannr2

Medlem
8 jan 2011
22
0
1
Lycksele
Det är primären som kärvar på axeln... räckte inte med att rengöra, det är samma sak ändå.
Nu ska jag byta bussning i rörliga delen, kanske byter fasta halvan av variatorn också då jag liks är igång, kostar "bara" 1700 ändå så...

Tycker dock det är konstigt att inte grejerna tål mer.