variatorproblem? lynx 440 racing

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
variatorproblem? lynx 440 racing, NY fråga längst ner

Tja

Jag köpte mig en lynx racing 440 02:a o har kört den en vecka typ.

Nu äre så att jag har börjat höra "knackningar" från variatorsidan, det känns som den inte drar iväg som han ska men då när jag gasar till o kör på högre varvtal så slutar knackningarna o det blir ett jävla drag i han, nu undrar jag varför he blir så?
Kan remmen vara slut?

*vet att 440:in har en hetsig variatorsetup men han ska inte knacka på lägre varv för det tycker jag?
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Låter hellre som om något i primären börjar bli dåligt, bara att riva och se över allt :) Vad hade du tänkt bestycka/justera mer exakt ?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Tja

Jag köpte mig en lynx racing 440 02:a o har kört den en vecka typ.

Nu äre så att jag har börjat höra "knackningar" från variatorsidan, det känns som den inte drar iväg som han ska men då när jag gasar till o kör på högre varvtal så slutar knackningarna o det blir ett jävla drag i han, nu undrar jag varför he blir så?
Kan remmen vara slut?

*vet att 440:in har en hetsig variatorsetup men han ska inte knacka på lägre varv för det tycker jag?

Och på vilka sätt bestyckar/justerar man variatorn? :hmmmm2:

Inte så smart på variatorer.....
oror
Du måste ta lös och kolla igenom. Kan vara en bussning..eller något annat. Nya fjädrar är att föredra. Slackar mer än du tror.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Låter hellre som om något i primären börjar bli dåligt, bara att riva och se över allt :) Vad hade du tänkt bestycka/justera mer exakt ?
Ska riva o kolla snart då jag slutar köra för sesången

Med bestycka mena jag typ hur man ändrar vikter mm

oror
Du måste ta lös och kolla igenom. Kan vara en bussning..eller något annat. Nya fjädrar är att föredra. Slackar mer än du tror.
Okej, något speciellt man ska ha i minnet då man plockar o grejar i primären?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ska riva o kolla snart då jag slutar köra för sesången

Med bestycka mena jag typ hur man ändrar vikter mm



Okej, något speciellt man ska ha i minnet då man plockar o grejar i primären?
En 440 bör du ej börja vikta om osv om du verkligen inte vet vad du gör, väldigt känsligt just på dessa motorer. Standard vikter, fjädrar, ramper mm räcker väldigt lång MEN se till att hålla variatorerna i toppskick dvs ingenting får gå tung eller vara glappt.

Primären är vädigt simpel kom dock ihåg att få alla märkningar rätt, samt att det underlättar mycket om du har något att pressa ihop fjädern med, gängstång använder jag själv :)

På videon visas ett väldigt vanlig fel på dessa roller sekundärer, då rullarna som sköter backshiften börjar bli nött stannar dom eller spricker vilket resulterar i detta fenomen. [video=youtube;Xh5HG228xRc]http://www.youtube.com/watch?v=Xh5HG228xRc[/video]

Bara detta "lilla" fel gör att skoter tappar mycket effekt, därför gäller det att allt lirar perfekt :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ungefär samma problem för mig som på mxz:an i filmen, men jag har ett knackande ljud i primären o det har blivit mer o mer...

Så nu ska han in i garaget för en ordentlig översyn i primären så väl som sekundären.

Men jag undrar om det är en TRA eller TRA lll jag har?

Det finns o köpa en renoveringssats på Duells: http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4250&lcid=1053#params:nid=7496&p=1&t=Overview , vilken av renoveringssatserna ska jag köpa? och äre nå mer som ska ner i kundvagn då jag lix håller på?

Snabba svar uppskattas