Variatorproblem - Bigpipe x

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
Har ett smärre problem med min Bigpipe X.
När maskinen är kall funkar variatorn perfekt men efter ca 6-7km så börjar den dra iväg när man står på tomgång. Remmen är en Bombadier orginal nästan ny. Ganska spänd men det är inte det som det är frågan om.Tomgången ligger på ca 8-900 rpm. Kan det vara dax för en rengöring eller tom. renovering?? Är det någon som har haft liknade problem. Vill endast ha seriösa svar!! Annars går den ju klockrent!!
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Byt vikter å rullar. Köp pirat så kommer du nog undan under en tusenlapp. Då går de nog bättre.
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Kom ihag att kolla bussningarna, framst i primaren for nar dom slits ner vaxlar den inte bra...dom e ju ganska latta att glomma!
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Om remmen är ny kanske du behöver justera isär skivorna på sekundären lite?
-Det måsta jag göra när jag bytte rem. den ska väl ligga ca 2 mm ner mellan skivorna när den står still.
Att den inte drar iväg när den är kall kanske beror på att remmen också är kall = inte så bra fäste
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Släpp på remmen lite grann.
kolla spelet på primären.
Det brukar ``nästan´´ alltid vara för spänd rem som gör att den kryper på tomgången..

Mvh:Bosse......
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Det är enkelt att justera remmen med de tre skruvarna på sekundären. Man ska kunna trycka ner remmen 30 mm om man trycker med 4-5 kilo tror jag det är. Lägg en linjal rakt över remmen mellan variatorerna och kolla(eller syfta bara).

Det är nog helt klart dags att ta isär variatorerna och rengöra med tryckluft och thinner(el dyl), även om du inte behöver renovera än kanske. Bra att kolla glidklackarna i sekundären och alla bussningar. Fundera även på en ny fjäder i sekundären börjar bli dags efter några säsonger.