Variatorkrångel m800 HCR -12

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Hej alla!

Har en m800 hcr -12 som primärvariatorn är riktigt envis på, den hänger sig rätt vad det är, hade in den och mekanikern hade isär den och såg inget fel, rengjorde den och plockade ihop den, åker på den några hundra meter sen hänger den sig igen..

Så antagligen är det väl något skitfel MEN jag har tröttnat och tänkte helt enkelt byta hela variatorn så man får allt nytt, även i den..

De enda variatorer jag hittar som jag kan få hem komplett och bara att bulta dit så är det bdy clutch (Bengt Olov Westerlund, Bengans motor och allt vad han kallas) han verkar inte haft särskilt bra rykte genom tiderna på detta forum och när han ville ha förskottsbetalt så drog jag genast öronen åt mig..

Hur löser jag problemet? Kan inget om variatorer och har ingen avdragare för att ta lös den heller..

Kan givetvis köpa eller låna en avdragare men vore jävligt skönt att ha en ny variator att hänga dit då dessa verkar vara kända för att strula..

Så ge mig allt ni kan om dessa variatorer, hur man löser problemet och framförallt! Törs man förskottsbetala till Bengan med swish? Är ju en del pengar det handlar om och det är ju ganska kul om man får något för pengarna annat än dåligt humör..

Finns ingenting om BDY CLUTCH på Google heller förutom ”catmaster.se”
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nej du kan inte köpa något av Bengan ens med efterbetalning för du kommer få vänta hela vintern på variatorn om du ens får någon. Förskottsbetala är lika med elda upp pengarna.
Köp avdragare och plocka isär den själv byt ut alla slitdelar de är rel enkelt. De viktigaste är att ide nte de finns sprickor i skivorna och att axeln som de stora glidbussningarna löper på inte är rostig.
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Hej, Hur hänger den sig? Fastnar den i något viss läge? Har du kollat så vikterna väger lika och att skruven som håller vikten centrerad inte har gått av/lossnat? Är det precis vid start som den hänger sig/slår till, eller när du har lite fart?

Det är oftast bussningen i rörliga skivan som slits och börjar skärva. Sen kan även vikterna skärva i variatorn eller fjädern som gör att de fastnar. Om du inte vill skruva loss primären så kan du köpa en sån här https://www.knracing.se/produkt/arctic-cat-abc-kit/ och dessa https://www.knracing.se/produkt/arctic-cat-go-rings/

Fick min att bli ruskigt mjuk efter jag installerade dem.

Annars finns det på skrot, eller ibland kommer de upp på blocket team variatorer, de passar din skoter, men då kanske du behöver köpa vikter och fjäder till, om de inte matchar direkt. Team primären är även den samma på de nya 600cc arctic catten.
 

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Ni är ju guld på detta forum, så mycket kunskap och trevligt bemötande på samma ställe, helt otroligt! Ska köpa en avdragare så återkommer jag!
 

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Den fastnar i öppet läge eller vad man ska säga, så remmen ligger på och när man stannar med skotern så dör den och när man drar i snöret följer skotern med snöret 🤔
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Den fastnar i öppet läge eller vad man ska säga, så remmen ligger på och när man stannar med skotern så dör den och när man drar i snöret följer skotern med snöret 🤔
Ahaa, då verkar den hänga sig på bussningen, fast kan även vara fjädern som kärvar, svårt att säga innan man ser maskinen :) sen är det bra att kolla så inte TCL linken har pajjat för då blir linjering helt åt skogen och då kan även remmen som ligger helt fel och orsakar problem. TCL link är aluminium och är mellan primär och sekundär variator och på tidigare årsmodeller så var den underdimensionerad och kunde gå av.

Arctics variator går att renovera och har gjort det på en men renoveringen kostade nästan samma som att köpa en ny variator, eller en bättre begagnad lik denna

Köpte min variator avdragare från modshop och den fungerade fint.

Lycka till :)
 
Reactions: Galtmeister

Rållybob

Medlem
13 nov 2019
15
3
3
35
Jokkmokk
Hej alla!

Har en m800 hcr -12 som primärvariatorn är riktigt envis på, den hänger sig rätt vad det är, hade in den och mekanikern hade isär den och såg inget fel, rengjorde den och plockade ihop den, åker på den några hundra meter sen hänger den sig igen..

Så antagligen är det väl något skitfel MEN jag har tröttnat och tänkte helt enkelt byta hela variatorn så man får allt nytt, även i den..

De enda variatorer jag hittar som jag kan få hem komplett och bara att bulta dit så är det bdy clutch (Bengt Olov Westerlund, Bengans motor och allt vad han kallas) han verkar inte haft särskilt bra rykte genom tiderna på detta forum och när han ville ha förskottsbetalt så drog jag genast öronen åt mig..

Hur löser jag problemet? Kan inget om variatorer och har ingen avdragare för att ta lös den heller..

Kan givetvis köpa eller låna en avdragare men vore jävligt skönt att ha en ny variator att hänga dit då dessa verkar vara kända för att strula..

Så ge mig allt ni kan om dessa variatorer, hur man löser problemet och framförallt! Törs man förskottsbetala till Bengan med swish? Är ju en del pengar det handlar om och det är ju ganska kul om man får något för pengarna annat än dåligt humör..

Finns ingenting om BDY CLUTCH på Google heller förutom ”catmaster.se”
Gissar att den gått ca 4-500mil. Då är glid bussningen slut i primären. Då hänger dem upp sig å jävlas. Kan även vara vdttigt att se efter hur ramperna(slungvikternas kontaktyta) ser ut. (Om du inte har eftermarknads redan)
 

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Den primären är en rullätare tyvärr. Finns du i närheten av norra jämtland får du låna mitt verktyg för att ta isär kors för o sära på de. finns avdragare med.
 

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Gissar att den gått ca 4-500mil. Då är glid bussningen slut i primären. Då hänger dem upp sig å jävlas. Kan även vara vdttigt att se efter hur ramperna(slungvikternas kontaktyta) ser ut. (Om du inte har eftermarknads redan)
Stämmer bra 😅 vet inte hur det ser ut där inne 😰