variatorkitts byte 600 SDI

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
ska sätta variatorkitt på min 600sdi till helgen och eftersom ja är helt ny på sånt så sku ja väl som vilja ha lite hjälp men va för grejjor man ska ha under ingrepp. så man inte står där med massor av entusiasm och inga verktyg. vore lite drygt.
tack på förhand
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag antar att du har läst om hur man kan göra en variatoravdragare av bulten som sitter där original, med gängtejp och sprit eller liknande. Annars sök. Sen behöver du en fjäderkompressor till sekundärvariatorn, annars blir det svårt. Själv använde jag min bror som fjäderkompressor, dvs han stod och lade hela tyngden på helixen för att jag skulle kunna montera... det är lite drygt att hålla på med. I själva primärvariatorn kan det också vara bra att använda fjäderkompressor. I övrigt har inte jag behövt några specialverktyg...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bara för att förenkla lite så...
Du behöver inte ta bort primärvariatorn från veven...
Lossa bulten och ta bort yttre skivan bara...
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Som föregående talare säger, lossa bara variatorbulten, så kan du dra ut yttre skivan med hela innehållet! Sen ska du dra ut "innehålet" kolla bild:

http://img528.imageshack.us/my.php?image=visayj3.jpg

På bilden är "innehållet" urtaget. Den innehåller ramper. Där vars dom röda pilarna visar sitter glidklackarna, och även små fjädrar. (2st på varje) akta så dom inte flyger iväg. Du drar bara ut den. Den stora i mitten som sitter med 3st insex skruvar, där sitter fjädern. Du kan ta lös den utan en fjäderkompressor, men då ska ni vara 2-3st som hjälps åt. 1 eller 2 hänger på den och 1 skruvar lös skruvarna. Akta så ni inte sliter sönder gängorna.

Viktpinnarna behöver du inga speciella verktyg för.

Till sekundären behöver du en fjäderkompressor! En sån kan enkelt göra själv. Med ett plattjärn och en gängstång fastsvetsad på. Har själv gjort en:

http://img125.imageshack.us/my.php?image=visa2it6.jpg

Kanske inte så snygg, men den funkar! :aetsch:

Så här ska den användas.

http://img522.imageshack.us/my.php?image=dsc00484gm1.jpg

När du skruvar ihop den så far helixen in och du ska ta lös en bricka på baksidan som sitter i ett spår på axeln. Den är 2delad så den är lätt att ta lös!
När du har tagit bort den, så skruvar du ut muttern igen så kommer helixen ut och där sitter fjädern. Så då kan du bara byta ut fjädern och helixen lätt. Sen samma visa igen, sätt dit fjäderkompressorn och sätt tillbaka den 2delade brickan.

Lite snabbt hur du gör, hoppas det löser sig!
 
Last edited:

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Max_K: Super bra beskrivning!

Hur gör ni då ni ska upp med primärbulten? Alltså vad använder ni för "stopp" för att hålla vevaxeln stilla? Kanske bara jag som är dum och är utan fantasi, men säg gärna hur ni gjort :rolleyes:
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Max_K: Super bra beskrivning!

Hur gör ni då ni ska upp med primärbulten? Alltså vad använder ni för "stopp" för att hålla vevaxeln stilla? Kanske bara jag som är dum och är utan fantasi, men säg gärna hur ni gjort :rolleyes:
Jag satt in lång mejsel i ett av hålen på variatorn så att den tog i buken. Det är egentligen inte en så bra lösning eftersom att hålet kan gå sönder, och spricka. Du kan testa med att ta en hylsa och sen ett spärrskaft eller något annat och slå på. Så att det blir som ett knack. Den brukar släppa efter ett tag. Annar kan du ta med en mutterdragare, det brukar funka bäst.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Som föregående talare säger, lossa bara variatorbulten, så kan du dra ut yttre skivan med hela innehållet! Sen ska du dra ut "innehålet" kolla bild:

http://img528.imageshack.us/my.php?image=visayj3.jpg

På bilden är "innehållet" urtaget. Den innehåller ramper. Där vars dom röda pilarna visar sitter glidklackarna, och även små fjädrar. (2st på varje) akta så dom inte flyger iväg. Du drar bara ut den. Den stora i mitten som sitter med 3st insex skruvar, där sitter fjädern. Du kan ta lös den utan en fjäderkompressor, men då ska ni vara 2-3st som hjälps åt. 1 eller 2 hänger på den och 1 skruvar lös skruvarna. Akta så ni inte sliter sönder gängorna.

Viktpinnarna behöver du inga speciella verktyg för.

Till sekundären behöver du en fjäderkompressor! En sån kan enkelt göra själv. Med ett plattjärn och en gängstång fastsvetsad på. Har själv gjort en:

http://img125.imageshack.us/my.php?image=visa2it6.jpg

Kanske inte så snygg, men den funkar! :aetsch:

Så här ska den användas.

http://img522.imageshack.us/my.php?image=dsc00484gm1.jpg

När du skruvar ihop den så far helixen in och du ska ta lös en bricka på baksidan som sitter i ett spår på axeln. Den är 2delad så den är lätt att ta lös!
När du har tagit bort den, så skruvar du ut muttern igen så kommer helixen ut och där sitter fjädern. Så då kan du bara byta ut fjädern och helixen lätt. Sen samma visa igen, sätt dit fjäderkompressorn och sätt tillbaka den 2delade brickan.

Lite snabbt hur du gör, hoppas det löser sig!

(På bilden är "innehållet" urtaget. Den innehåller ramper. Där vars dom röda pilarna visar sitter glidklackarna, och även små fjädrar. (2st på varje) akta så dom inte flyger iväg.)

Hmmm nu vet jag inte om jag missade dem när jag plockade isär min variator men jag tyckte det satt glidklackar där men en oring liknande sak satt på varje sida för att fjädra ut glidklackarna...kan det stämma ? Xp 08a

Sen att få los sekundären värkar va lite knepigare på Xpn...ska man ta los axeln som de på cudney säger eller finns det något annat viss?(ta los top drevet och banka ur axeln efter man har tagit bort stopen bakom variatorn), skurvarna sitter ju lite dumt till på baksidan av variatorn.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
För att hålla fast primären brukar jag använda ett spännband, sätt fast bandet i fotholken eller nåt passande, lägg bandet 1 1/2 varv runt variatorn och sätt spännaren på samma ställe där bandet sitter. Dra åt en del sen brukar det gå att dra som sjutton...
Hoppas ni förstår min röriga beskrivning...

Ang Sek. på Xp: så ska det gå att byta helix utan att ta bort hela axeln... Nåt verktyg för att hålla tillbaka fjädern behövs...
Ska mecka dit kitet på min snart så vi får se hur man går till väga...

Edit: Kollade runt lite mer och det är tydligen några torxbultar som håller helixen som är jävliga att få bort, för att underlätta monterar man vanliga sexkant igen vid ihopmonteringen...
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
För att hålla fast primären brukar jag använda ett spännband, sätt fast bandet i fotholken eller nåt passande, lägg bandet 1 1/2 varv runt variatorn och sätt spännaren på samma ställe där bandet sitter. Dra åt en del sen brukar det gå att dra som sjutton...
Hoppas ni förstår min röriga beskrivning...

Ang Sek. på Xp: så ska det gå att byta helix utan att ta bort hela axeln... Nåt verktyg för att hålla tillbaka fjädern behövs...
Ska mecka dit kitet på min snart så vi får se hur man går till väga...

Edit: Kollade runt lite mer och det är tydligen några torxbultar som håller helixen som är jävliga att få bort, för att underlätta monterar man vanliga sexkant igen vid ihopmonteringen...
Vill gärna veta hur du gjorde när du har tagit los sec variatorn.... gissar att du måste ut med axeln... min värkar tyvär sitta ganska bra så det finns risk att jag måste värma bakom variatorn. Prim variatorn behövde jag inte änns anstränga mig för...hade ett biltema långt spärskaft som gick ner mot golvet sen jukade jag varitorn fram och tillbaka tills bulten losna, sen när bulten var ur tagen så följde variatorn med utan att jag behövde använda avdragaren.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
(På bilden är "innehållet" urtaget. Den innehåller ramper. Där vars dom röda pilarna visar sitter glidklackarna, och även små fjädrar. (2st på varje) akta så dom inte flyger iväg.)

Hmmm nu vet jag inte om jag missade dem när jag plockade isär min variator men jag tyckte det satt glidklackar där men en oring liknande sak satt på varje sida för att fjädra ut glidklackarna...kan det stämma ? Xp 08a

Ja sitter 2glidklackar med 2st oringar och en fjäder. Är 6st glidklackar och oringar totalt till hela primären..
 

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
ehh! tack så jävulst mycket för trixen. synd nu att dom skicka v-kittet åt helvete fel me bussen :( men men.. har då hitta åt de nu så nån helg framöver så blir de!

tack än en gång! spec. Max K, genialt!
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Ja sitter 2glidklackar med 2st oringar och en fjäder. Är 6st glidklackar och oringar totalt till hela primären..
Efter några minuters letande efter fjädrarna på ett stort trä golv + en del svärande och ej hittade några.. Så gick jag in till handlarn när jag hade givit upp, och frågade om det värkligen satt några fjädrar där på Xp 08-> han kollade på spräng skisen och det satt INGA fjädrar där!

Så du hade fel! :eviltongue:

Sen så byte jag också fjädern i prim variatorn idag... använde mig av skruvstäd i en bänk + verktygen som man använder till secondär variatorn och det funkade prima... lindade bara in grejerna med lite trasor också så jag inte skulle skada något.

Så nu åter står det bara att få los secondär axeln från chasit, det får bli en annan dag.
 

Enogg

Medlem
10 nov 2008
20
0
1
Arjeplog
Max_K: Super bra beskrivning!

Hur gör ni då ni ska upp med primärbulten? Alltså vad använder ni för "stopp" för att hålla vevaxeln stilla? Kanske bara jag som är dum och är utan fantasi, men säg gärna hur ni gjort :rolleyes:

Jag har svetsat ihop en "variator hållare". Titta på dina variatorer som du har och svetsa ihop en som passar till alla variatorer.

Tänk dig bara att du har 2 fästpunkter (eller fler) i variatorn och så ett handtag på ca 30cm så du får lite hävstång när du drar fast bulten så den sitter ordentligt.

Det tar lite svetstid men när den väl är klar så sparar du lätt in den tiden, då tar det bara en sekund att låssa/fästa primär bulten, och viktigaste av allt, den sitter som sten.

Om jag visste hur man sätter upp bilder här så skulle jag kunna rita hur min ser ut =)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vill gärna veta hur du gjorde när du har tagit los sec variatorn.... gissar att du måste ut med axeln... min värkar tyvär sitta ganska bra så det finns risk att jag måste värma bakom variatorn. Prim variatorn behövde jag inte änns anstränga mig för...hade ett biltema långt spärskaft som gick ner mot golvet sen jukade jag varitorn fram och tillbaka tills bulten losna, sen när bulten var ur tagen så följde variatorn med utan att jag behövde använda avdragaren.
Nu fattar jag inte hur du menar...
Det går INTE att ta lös sekundären från axeln, det är en enhet...
Däremot kan du ta lös helixen från sekundären utan att ta bort hela axeln...
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Nu fattar jag inte hur du menar...
Det går INTE att ta lös sekundären från axeln, det är en enhet...
Däremot kan du ta lös helixen från sekundären utan att ta bort hela axeln...
Om vi säger så här då :) , tar du los axeln med variatorn eller får du till att skruva los helixen utan att banka ur axeln med variatorn?.. Du tror att man kommer åt att skruva los torks skruvarna utan att banka ur axeln med variatorn?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om vi säger så här då :) , tar du los axeln med variatorn eller får du till att skruva los helixen utan att banka ur axeln med variatorn?.. Du tror att man kommer åt att skruva los torks skruvarna utan att banka ur axeln med variatorn?
Japp det ska gå att komma åt skruvarna till helixen och få bort den utan att ta bort axeln...
Kollade lite på polarens Xp i helgen och det borde inte vålla så stora problem...
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Efter några minuters letande efter fjädrarna på ett stort trä golv + en del svärande och ej hittade några.. Så gick jag in till handlarn när jag hade givit upp, och frågade om det värkligen satt några fjädrar där på Xp 08-> han kollade på spräng skisen och det satt INGA fjädrar där!

Så du hade fel! :eviltongue:

Sen så byte jag också fjädern i prim variatorn idag... använde mig av skruvstäd i en bänk + verktygen som man använder till secondär variatorn och det funkade prima... lindade bara in grejerna med lite trasor också så jag inte skulle skada något.

Så nu åter står det bara att få los secondär axeln från chasit, det får bli en annan dag.
Hade ingen aning att du hade en xp :aetsch:
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Ett problem löst , o då kommer nästa... Fick lös axeln med variatorn från skotern till slut med lite våld, men nu vill inte torks skruvarna losna tyvär :( , måste nog värma dem.