Variatorkitt proclimb speedwerx hypershift. Sekundär fråga.

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hej alla glada skoteråkare!

Har en liten fundering skulle ikväll montera ett variatorkitt med vikter samt fjäder till primären och helix samt fjäder till sekundären. MEN! Jag har 2014års sekundär och kittet är ifrån 2012 så urfräsningarna (där rullarna löper) är mindre än i den nya 2014års helix. Kan det vara så att jag köpt ett kitt som inte passar min nya sekundär? Hoppas nån med lite koll vet detta. Skotermodell xf 2012. Tack på förhand Med vänlig hälsning,
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Ska inte vara nån skillnad mellan dom årsmodellerna. Men kolla sprängskisser för att va säker.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Det var inga problem, jag flyttade rakt av över till den nya uppdaterade "bigfin" sekundären, från en 2013 Turbo med gamla standard.
 

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Då man monterar variatorkit ska man ta bort plastbussningen i sekundären eller kan något annat spännande hända då? :)
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
snör den åt skogen, helt obegripligt att ha den där då den hindrar sekundären från att växla ut fullt. i praktiken betyder det att när sekundären har växlat ut med bussning så fortsätter ju primären att växla men då den inte kan dra isär sekundären mera så sliter den remmen istället.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Har nu monterat i primären och provkört... Dåligt före men matar inte på som jag vill och trycker jag stumt vill den gärna övervarva innan den efter 1-2sek går ner till stadiga 8200rpm.... Alla säger olika om helixen till sek att har man kort skall man köra med grejjer i bara främre och har man lång använda sej utav medföljande helix men ihop ned standardfjäder... Min är ju mellanlång :) vart köper jag ett beprövat variatorkitt som funkar skitbra? Fjäder samt vikter räcker länge isf....
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Du skall väl ändå sätta på hela kittet innan du ger upp? Sekundärens helix alltså inte på? På med den.

Så har du ju lösa skruvar och brickor till viktarmarna, går att vikta på/ta av.

Nu har jag turbo, men nog ska väl handlaren du köpt av kunna fixa till detta, setup till en standard 800a är ju inget ovanligt direkt.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Jo man kanske ska prova montera helixen... Men största problemet är att den varvar till så mycket innan den lägger sej stadigt på 8200-8300rpm... Vet inte om den slirar eller vad som händer. Problemet är att jag köpte kittet beg och han innan hade bara kört med grejjerna i primären. Köpt hos oktan och dom har ju slutat med arctic cat. Frågan är ju också varför helixen inte skall användas till lång maskin och endast kort :/ funderar starkt på att montera originalgrejjorna då jag va så dum och inte änns provkörde. Innan den sjunker visar den på digitala ett toppvarv på 9800rpm men håller jag stumt på en sjö ligger den på stadiga 8200 eller om jag pumpgasar upp i fart. Känns som att det är i en snabb start den slirar till.