Variatorkitt och backning?

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Hej!

Ni som har varitorkitt och el-back, funkar det att backa för er?

Min variator slår till vid 5000 rpm och det blir sån hög växling på en gång vid backning så remmen fastnar i sekundären på ”hög växel” och blir så alldeles slak på primär sidan.

Så frågan är om det kommer lösa sig med orginal delar eller är det något galet med sekundären?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Hej!

Ni som har varitorkitt och el-back, funkar det att backa för er?

Min variator slår till vid 5000 rpm och det blir sån hög växling på en gång vid backning så remmen fastnar i sekundären på ”hög växel” och blir så alldeles slak på primär sidan.

Så frågan är om det kommer lösa sig med orginal delar eller är det något galet med sekundären?
Har du en helix som är för backning för de finns både för utan och med back! De syns om den har urslipade gropar längst ner så är den byggd för back.
De är vanligt problem med många helixar speciellt vissa som har lite urslipning för backning eller ännu värre saknar urslipning. De i combo med högt tillslag och mycket snö ger lätt nerdragen rem i sekundären. Jag har problem med det på båda pro rmk , en med variatorkitt tillslag bara 4200v men de kan även hända på våran andra pro rmk med org helix och sänkt tillslag 3800v.På org helix maskinen krävs de mer trögt motstånd för att de ska hända. Den variatorkittade pron har rätt helix dvs en som ska klara backning men urslipningen för backningen är för liten.
 
Reactions: Slagg3n

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Fins somsagt helixar med mer eller mindre bra backspår. Sen en korrekt shimsad primär ger mjukt tillslag även vid högre tillslagsvarv. Orginal är ikke korrekt shimsad. Sen beror det på vilka vikter man kör, olika vikter kan kräva olika shimsning av primären.
 
Reactions: Slagg3n och neden

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Tack för svar! Jag ska byta till orginal fjäder i primären så får jag se om det blir någon skillnad.

Jag kom på nu i skrivande stund att jag bytte rem nyss och gå justerade jag isär sekundären lite för att remmen blev för spänd, undra om det har gjort att klackarna inte riktigt är i ”groparna” som ni pratar om….
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Tack för svar! Jag ska byta till orginal fjäder i primären så får jag se om det blir någon skillnad.

Jag kom på nu i skrivande stund att jag bytte rem nyss och gå justerade jag isär sekundären lite för att remmen blev för spänd, undra om det har gjort att klackarna inte riktigt är i ”groparna” som ni pratar om….
Om du köpte rätt rem så de bara va normal inställning av sekudärskivorna (nåra mm) så påverkar de inte backspåren. De är synd de är så mycket jobb att shimsa in primärskivorna så tight som möjligt. Man skulle ha kostat på sig ett Kn Racing justerbart lock till primären för då vore de snabbt gjort att få till mjuka fina tillslag. Men 4k är ju lika dyrt som en helt komplett variator, de måste ner i 2k innan jag ens skulle fundera på ett.