Variatorkitt m8000

ejohansson

Medlem
30 okt 2008
9
0
1
Skellefteå
Hej alla glada!

Går i tankarna att åka med variatorkitt till denna vintern i min m8000 2015.

Tänkte då höra med er här vad ni åker med och kan rekomendera det bästa kittet för en m8000.

Tycker det mata på aldeles för dåligt från variatorerna så har ni mer tips på vad man kan göra för att få ut så mycket som möjligt ur dom.

Såg att KN racing hade ett variatorlock och ny axel med remjustering, någon som kör med detta:


Mvh!
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Hej, jag har en M800 2013, med team variator men det är ungefär samma maskin fortfarande.
Körde med MDS kit på original variatorn men beställde KNracings Heavyhitters till nya teamvariatorn(dessa ska även passa arctics egna variator)

Tyckte fördelen med båda kitten är att man kan lämna sekundären orörd om man inte vill börja mixtra även med den. MDS kittet tyckte jag var lite svårare att optimera och blev lätt lite hackig från start då man inte kan öka vikten i hälen på dem, men Heavyhitters har mer inställnings möjligheter och sen får man snabbt hjälp från KNracing, så skulle rekommendera det.

Efter lite mixtrande så tycker jag att skotern startar mjukare(bra i mjuksnö) och känns rappare, då man kan sänka toppvarven = mer effekt, för original vikterna ofta låter motorn gå på för höga varv och vad jag läst mig till så ska arctic 800cc motorn må bäst kring 8100-8200 varv max. Har en 162" lång men matar på rejält och blir kanske ingen catwalk med den men nog kommer skidorna fint upp nu jämfört med original :)
 
Reactions: suregom

ejohansson

Medlem
30 okt 2008
9
0
1
Skellefteå
Hej, jag har en M800 2013, med team variator men det är ungefär samma maskin fortfarande.
Körde med MDS kit på original variatorn men beställde KNracings Heavyhitters till nya teamvariatorn(dessa ska även passa arctics egna variator)

Tyckte fördelen med båda kitten är att man kan lämna sekundären orörd om man inte vill börja mixtra även med den. MDS kittet tyckte jag var lite svårare att optimera och blev lätt lite hackig från start då man inte kan öka vikten i hälen på dem, men Heavyhitters har mer inställnings möjligheter och sen får man snabbt hjälp från KNracing, så skulle rekommendera det.

Efter lite mixtrande så tycker jag att skotern startar mjukare(bra i mjuksnö) och känns rappare, då man kan sänka toppvarven = mer effekt, för original vikterna ofta låter motorn gå på för höga varv och vad jag läst mig till så ska arctic 800cc motorn må bäst kring 8100-8200 varv max. Har en 162" lång men matar på rejält och blir kanske ingen catwalk med den men nog kommer skidorna fint upp nu jämfört med original :)
Okej, härligt! Har du bytt till både team primär och sekundär? Eller kör du org. Sekundär?

Har hittat beggade team variatorer från en xf 6000, passar det rakt på om man sedan köper v kitt som är anpassat för m8000? Är det bättre investerade pengar långsiktigt?

Vad jag läst verkar ju arctic egna variatorer inte vara av bästa kvalla...
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Det borde passa om man ser på denna länk

Sen bara köpa vkitt till M8000 som du säger.

Sekundären passar inte från de nyare modeller, men primären skall passa. Sekundären måste man köpa separat isådanfall en Team tied, då från -16 uppåt passar inte sekundären på axeln på äldre modeller.

Har både Team Tied sekundären och originalen, men kör med original då gillar mer karaktären på den :)

Original Arctic cat variatorer brukar pall ca 4-500mil sen är de ganska så slitna och behöver bytas då de inte går att renovera( iallafall inte enligt arctic cat men kan göras med produkter från KNRACING). team variatorerna borde vara mer hållbara, men bara kört 300mil hittills med min, men tycker den funkar riktigt fint fortfarande.