Variatorkit?

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Vilket variatorkit ska man köpa, vilken sida ska man köpa på? Ski-doo mxz 550f 2008.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Inget variatorkit alls.
Börja med viktbrickor till primären. Orginal fjäder verkar vara 160-230.
Försök hitta 130-260, 130-290 och 160-290 att testa med.
Grejen är den att även om 130-290 har lägre starttryck så behöver den mer vikt så det är inte säkert att inkopplingsvarvet sjunker.
Det som är så kul med primärvariatorn på din maskin är att det tar 10minuter att vikta om den och en kvart att byta fjäder så man hinner testa massor på en hel dag.
Skriv ner vad du gör och vad som händer, inkopplingsvarv och växlingsvarv hur den känns osv.

Kommer inte ihåg om den ska varva 6500 eller 7000.

Med 417127039 svart sekundärfjäder kanske det blir lite roligare också.
Det kan nog vara läge att hissa nålarna ett snäpp i förgasarna för att den inte ska gå magert om du håller jämn gas lite längre sträckor.
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Inget variatorkit alls.
Börja med viktbrickor till primären. Orginal fjäder verkar vara 160-230.
Försök hitta 130-260, 130-290 och 160-290 att testa med.
Grejen är den att även om 130-290 har lägre starttryck så behöver den mer vikt så det är inte säkert att inkopplingsvarvet sjunker.
Det som är så kul med primärvariatorn på din maskin är att det tar 10minuter att vikta om den och en kvart att byta fjäder så man hinner testa massor på en hel dag.
Skriv ner vad du gör och vad som händer, inkopplingsvarv och växlingsvarv hur den känns osv.

Kommer inte ihåg om den ska varva 6500 eller 7000.

Med 417127039 svart sekundärfjäder kanske det blir lite roligare också.
Det kan nog vara läge att hissa nålarna ett snäpp i förgasarna för att den inte ska gå magert om du håller jämn gas lite längre sträckor.
Tack så mycket! Finns det någon sida som är bra på just varitatorer? Och har dessa saker?
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Inget variatorkit alls.
Börja med viktbrickor till primären. Orginal fjäder verkar vara 160-230.
Försök hitta 130-260, 130-290 och 160-290 att testa med.
Grejen är den att även om 130-290 har lägre starttryck så behöver den mer vikt så det är inte säkert att inkopplingsvarvet sjunker.
Det som är så kul med primärvariatorn på din maskin är att det tar 10minuter att vikta om den och en kvart att byta fjäder så man hinner testa massor på en hel dag.
Skriv ner vad du gör och vad som händer, inkopplingsvarv och växlingsvarv hur den känns osv.

Kommer inte ihåg om den ska varva 6500 eller 7000.

Med 417127039 svart sekundärfjäder kanske det blir lite roligare också.
Det kan nog vara läge att hissa nålarna ett snäpp i förgasarna för att den inte ska gå magert om du håller jämn gas lite längre sträckor.
Hittade alla fjädrar!

http://www.ebay.com/itm/TEAM-INDUSTRIES-Primary-Clutch-Spring-Ski-Doo-160-230-White-210141-007-/121177400471

http://www.ebay.com/itm/SKI-DOO-TRA-CLUTCH-SPRING-BLUE-GREEN-130-260-FORCE-POUNDS-PN414817700-/251316165964

http://www.ebay.com/itm/SKI-DOO-TRA-CLUTCH-SPRING-BLUE-BLUE-130-290-FORCE-POUNDS-PN414689400-/261304116174

http://teamaftermarket.com/parts-catalog/product/snowmobile-drive-spring-210141-001

http://www.gearhead.com/ski-doo-417127039.html?gclid=CIPkwr6xjbwCFQdY3godqDQAJg#/s/BRP|~SKI//417127039/1
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
tror att fjädrarna kostar mellan 250 och 340 hos lokala ÅF.

Kan inte alls lova att Team fjädrar ska passa, vore tråkigt om du får hem en fjäder som inte går att köra med.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
ett kit med viktbrickor kanske finns att köpa hos Teo Lehtimäki i finland.
Det sitter en PowerBloc PB50 primärvariator i din skoter orginal.
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Den fjädern kostade 270 kr på Kalixmaskiner.


Skickas från min iPhone via Tapatalk