Variatorkit/variatorbestyckning assault 800

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hej!


Var och hämtade en Assault switchback 800 -2014 igår.


Tänkte inte "modda sönder" maskin utan hålla den hyffsat standard, MEN ett variatorkit kanske inte vore så dumt tänkte jag.




Så tänkte kolla med er mer erfarna av dessa maskiner om ni kan rekomendera något prisvärt kit eller bestyckning till variatorerna?


Kan även passa på att fråga om det är värt att dreva om maskin eller om dom är helt OK drevade standard?


Har inte hunnit kört maskin än pga brist på snö ännu, bara en snabb provkörning innan köp då det faktiskt fanns snö där den köptes så vet faktiskt inte hur maskin går än, men kan ju aldrig bli sämre med ett variatorkit.




Med vänlig hälsning//Glenn
 

ludvigwestin

Medlem
6 nov 2014
24
0
1
Sundsvall
Har inte heller hunnit köra något då snön lyser med sin frånvaro.. Men jag har beställt 19/43 drevning, har kört med 21/41 en säsong nu och det var rätt bra drag med de men vill testa lite mer ändå. Ska sitta 20/42 original tror jag. Har även köpt en Blue/Pink och en Black/Purple fjäder som ska in nu innan snön kommer. Ska ge bättre backshift och mindre risk för remslir! :)

Mvh
Ludvig
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Har inte hunnit (eller orkat) kolla runt med folk om en vettig bestyckning..

Men har när man haft tråkigt kollat runt på nätet och verkar som många verkar köra med 11-68 vikter, hur upplever ni dessa?

Verkar ju ge mest på låg och mellanregister då dom är lite lättare på toppen för att hålla varven uppe? Men tappar man inte mattfart då?

Jag kan naturligtvis missuppfattat konceptet med 11-serien så rätta mig gärna.

Och vilken fjäder till dessa vikter kör DU/NI? 140/340 verkar ha dykt upp fler än en gång när jag kollat runt?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Original är ju 10-66 vikter och 120/310 primärfjäder och sekundären vet jag inte start/sluttryck på, men är blå/svart i alla fall..


Så vad tror ni om Belly buster 68gr vikter, TEAM Almond (165/327) primärfjäder och TEAM svart/lila 160/240 sekundärfjäder (den verkar ju vanlig att ha)


Tror ni ovanstående kan funka? Eller rent utav någon som kört samma?


Belly buster vikten tyckte jag lät helt okej när jag googlade om dom, Ska tydligen vara mer som en 10-serie vikt men med lite mer mata på låg och mellanregister samt ge bättre remtryck gemfört med en original vikt.

Må ju va bättre än 11-serien som verkar ha det mesta på låg och mellanregister men upplevs som tomvarv på toppen?
 

Lintan

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Nån som har kommit fram till nå bra kit på swb assault 800 2014?
Vad kör ni med för vikter, fjädrar och drevning?

Väntar med spänning.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Billet x vikter viktade 4 0 2 0 slp blue/Pink i primär och red/black 140/240 i sekundär funkar bra med std helix och drevning. Kan byta till black/green 140/220 om de vill ligga lite högt i varv.
 

Lintan

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Billet x vikter viktade 4 0 2 0 slp blue/Pink i primär och red/black 140/240 i sekundär funkar bra med std helix och drevning. Kan byta till black/green 140/220 om de vill ligga lite högt i varv.

Okey, å då är de med orginal drevning och orginal Helix?
Är detta provat på swb assault -14?
Viktningen på vikterna är de utifrån och in alltså 4 längst ut?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Ja som jag skrev med org drev och helix. 4 längst in och 0 längst ut. Går ju att laborera själv å flytta vikter men 4020 var en bra grund och den inställning som sitter kvar än i den maskinen å de är en 2014. Delrin schims sätter jag alltid minst 1st