Variatorkit Polaris RMK 850 2019

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sen kan du nog ta det rätt piano, inga kit finns nog att få tag på ännu, (och skulle det finnas så är ju frågan hur bra ett kit kan vara till en maskin knappt någon provkört ännu)
Vi lånade med en SKS 850 en vecka i maj som vi körde motorhuset kitt i. Fungerade riktigt bra på den i alla fall.
 
Reactions: Blobb

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Ja allt funkar väl bättre än grejerna demoprototyperna kom med i våras, (jag skör remmen på SKS 850n efter två minuter när jag provkörde den i påskas).
Men hur bra funkar dom med standardgrejerna dom levereras med nu? Jag hade no i alla fall provkört innan jag la ut 4-5k på variatorgrejer.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Är väl en BRP-maskin på det kortet, (eller?), skulle gissa på lite remsrängningshumor...... om nu något sådant ens existerar =)
 
Reactions: Yaskarpo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Jag skulle inte tveka att montera ett variatorkit direkt. För det är i princip samma skit som sitter i variatorerna som på 800an. Enda skillnaden är +2 grader på helixen (helt rak) och 2gram tyngre vikter. Så det som fungerade bra på 800an funkar till 840in fast med lite tyngre vikter alt slappare slutvarv på primären.
Så motorhusetkitet lär nog fungera andelens utmärkt, dock gillar jag 10 serie vikterna bättre än mtx. Men såg att det fanns ett sådant alternativ också.
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Variatorkit som baseras på MTX kan kännas jävligt tama när dom kommer upp i fart. Bra skjuts i början på dom, men blir ju som att dom tappar all ork när man väl behöver de.
Nu har jag dock inte prövat motorhusets kit, så jag ska inte säga något om det. Bara min erfarenhet generellt gällande alla vikter jag laborerat med.

Lite små sugen å prova indy's kit då dom har lite annat tänk på variatorkiten. Dom kör lite flackare helixvinklar, lägre fjädertryck och lite mer udda vikter som har mer vikt under viktpinnens centrum.
Kört med deras kit till turbomaskinen å de var helt klart de bästa jag kört med so far.
 
Reactions: Hellsledder

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Så där ja nu börjar det likna nått 😊

Yaskarpo, om det där är din så har det kommit en ny servicebulletin för remslitage nu i oktober. Fick höra det när jag va in hos ÅF idag.
Vad går bulletin ut på då? Att man ska få 2 remmar då man kommer in med en trasig så man iaf alltid får börja dan med en i reserv

Sorry, kunde inte låta bli
 
Reactions: asker