Variatorkit Polaris RMK 850 2019

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har fått uppgiften att montera ett variatorkit i en ny RMK.
Har sökt en del nu och det verkar som att jag endera är oduglig på att söka eller så finns det inga ordentilga instruktioner i hur man byter variatordelarna i Polaris?
T ex. till BRP finns det ju mycket youtube-mekaniker som filmat hur de gör.

Primären heter P-85
Sekundären heter TEAM® LWT
Är det samma som i tidigare årsmodeller?
Är det någon som sitter inne på nån instruktion eller tips på hur man går till väga?

Edit: Har varken sett skotern eller kit än. Antar att det är helix, fjädrar å nå vikter.
 
Reactions: Henka023

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Sen kan du nog ta det rätt piano, inga kit finns nog att få tag på ännu, (och skulle det finnas så är ju frågan hur bra ett kit kan vara till en maskin knappt någon provkört ännu)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Sen kan du nog ta det rätt piano, inga kit finns nog att få tag på ännu, (och skulle det finnas så är ju frågan hur bra ett kit kan vara till en maskin knappt någon provkört ännu)
Precis vad jag sa också.
Men killen har tydligen fått tag i ett så petar väl i grejerna åt honom då.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jajja, det enda besvärliga brukar vara torxskruvarna som håller helixen i sekundären.

....en lång primärfjäder kan också trilskas lite om man ska byta den på plats i skotern men omöjligt är det absolut inte.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hmm har han fått skotern ens än , då dom börjar dyka upp här just i denna stund???
Hahahaha
Näpp, ingen skoter än.
Det verkar ju som att det måste bytas grejer på nya Polarisar, det var framvagn och nått med boggien också.

Själv gillar jag skotrar man inte behöver byta grejer på så jag köpte en Lynx.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jajja, det enda besvärliga brukar vara torxskruvarna som håller helixen i sekundären.

....en lång primärfjäder kan också trilskas lite om man ska byta den på plats i skotern men omöjligt är det absolut inte.
Är de möjligen loctite på dem som det var i BRPs?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Näpp, ingen skoter än.
Det verkar ju som att det måste bytas grejer på nya Polarisar, det var framvagn och nått med boggien också.

Själv gillar jag skotrar man inte behöver byta grejer på så jag köpte en Lynx.
På nya 840 med nya framvagnen är det fasiken inte mycket man behöver byta.
Variatorkit är inte dumt då dom börjat med rätt tråkiga grejor sedan införandet av axys chassiet.
Klart dom funkar som dom är, precis som lynx variator men vill man ha lite annan karaktär så behöver man ju även byta på lynexen också.
Sen är dom egentligen väldigt komplett, kapa bromshantaget och fimpa styrstången (sänka styret) är väll annars det enda man behöver göra.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
På nya 840 med nya framvagnen är det fasiken inte mycket man behöver byta.
Variatorkit är inte dumt då dom börjat med rätt tråkiga grejor sedan införandet av axys chassiet.
Klart dom funkar som dom är, precis som lynx variator men vill man ha lite annan karaktär så behöver man ju även byta på lynexen också.
Sen är dom egentligen väldigt komplett, kapa bromshantaget och fimpa styrstången (sänka styret) är väll annars det enda man behöver göra.
Jag förstår att det inte är nån oskriven generell regel att man måste byta några grejer men jag väntade mig faktiskt skarpare svar om att man minsann får byta allt möjligt på en Lynx också ;)
 
Reactions: ollebullzor

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Dom som köper Lynx brukar bli rätt trött på livet så då är det klart att man inte orkar byta några andra prylar än remmar.. är ju som enklare att bara köpa en annan maskin sen istället för att byta precis allt :)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Så där ja nu börjar det likna nått 😊

Yaskarpo, om det där är din så har det kommit en ny servicebulletin för remslitage nu i oktober. Fick höra det när jag va in hos ÅF idag.
 
Reactions: asker

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
På nya 840 med nya framvagnen är det fasiken inte mycket man behöver byta.
Variatorkit är inte dumt då dom börjat med rätt tråkiga grejor sedan införandet av axys chassiet.
Klart dom funkar som dom är, precis som lynx variator men vill man ha lite annan karaktär så behöver man ju även byta på lynexen också.
Sen är dom egentligen väldigt komplett, kapa bromshantaget och fimpa styrstången (sänka styret) är väll annars det enda man behöver göra.
Fast i SKS är väl styret sänkt mot för i PRO?
Testar en SKS i vinter så får man se, men det jag har hört så har dom fått ner vibrationerna ordentligt nu.
 
Reactions: aeqvist

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Fast i SKS är väl styret sänkt mot för i PRO?
Testar en SKS i vinter så får man se, men det jag har hört så har dom fått ner vibrationerna ordentligt nu.
Dom har 3st olika styren lågt, mellan och högt. Har tyvärr inte koll vilket styre som sitter på vilken maskin, då knappt polaris kan beställa maskinerna enligt annonserad spec. Men har man det låga så kan man klara sig från att kapa styrstång om man är hyfsat lång.
 
Reactions: aeqvist

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Fast i SKS är väl styret sänkt mot för i PRO?
Testar en SKS i vinter så får man se, men det jag har hört så har dom fått ner vibrationerna ordentligt nu.
Körde 800 och 850 direkt efter varandra i våras och gången på 850:in är fantastiskt mjuk och vibrationsfri. Man blir lite lurad av den harmoniska och tysta motorn. Den maskerar effekten väl men när man hade möjlighet att köra samma sträcka med bägge (800 & 850) så fanns det inga tvivel om vad som ruvar under huven...
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Dom har 3st olika styren lågt, mellan och högt. Har tyvärr inte koll vilket styre som sitter på vilken maskin, då knappt polaris kan beställa maskinerna enligt annonserad spec. Men har man det låga så kan man klara sig från att kapa styrstång om man är hyfsat lång.
Var tvungen kolla upp det och det är Låg ProTaper® styre i SKS