Variatorkit Nytro

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Är det nån här som har skaffat ett variatorkit?

I så fall, vad har ni köpt och vart?

Nöjda?

För- och nackdelar med era kit? (Blev skotern t.ex. sämre att smyga med men fick bättre acc etc.)

Mvh
Magnus
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Körde en nytro med variatorkit nyligen och den gick väldigt fin jämfört med min som är original. Variatorn gick jätte mjukt i lågfart samtidigt som den växlade upp som tusan på höga varv. Nu hade ägaren till den nytron laborerat rätt mycket med sitt kit...de sitter ju tre vikter på ramperna till nytron så du kan ju plocka med vikter och få skotern att gå precis som just DU vill.
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Körde en nytro med variatorkit nyligen och den gick väldigt fin jämfört med min som är original. Variatorn gick jätte mjukt i lågfart samtidigt som den växlade upp som tusan på höga varv. Nu hade ägaren till den nytron laborerat rätt mycket med sitt kit...de sitter ju tre vikter på ramperna till nytron så du kan ju plocka med vikter och få skotern att gå precis som just DU vill.
Vad var det för slags kit då? Jo jag förstår ju att jag måste justera in det som jag vill ha det. Hur funkar det för dig att köra original variatoruppsättning, för du har väl excellsystem och powercommander. Dvs mer effekt borde ju inte bli optimalt med variatorer som är kalibrerade för mindre effekt?

MatsT:

Vad såg du för fördelar med kitet då? Accade skotern bättre eller vad?
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Om du inte brukar ligga på sjön och testa toppfarten så skulle jag rekommendera att börja med att dreva ner skotern. Blir bättre acceleration samt bättre på att smyga i skogen. Det enda som blir sämre är toppfarten. Drevar man ner lilla drevet 2 kugg så kostar det inte så mycket
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Jag körde den mot en annan nytro och om man jämförde så kändes det som om min gick mycket bättre,bättre acc gick att smyga lite bättre ,är ju som sagt supertip vikter på detta kit dvs att du kan skruva dit mera viktplattor om du önskar lite mera remtryck tex,
Ulmer har dessutom testat detta kit i bromsbänk för att få ut så mycket effekt som möjligt ner till mattan (om jag minns rätt)

Vad var det för slags kit då? Jo jag förstår ju att jag måste justera in det som jag vill ha det. Hur funkar det för dig att köra original variatoruppsättning, för du har väl excellsystem och powercommander. Dvs mer effekt borde ju inte bli optimalt med variatorer som är kalibrerade för mindre effekt?

MatsT:

Vad såg du för fördelar med kitet då? Accade skotern bättre eller vad?
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Vad var det för slags kit då? Jo jag förstår ju att jag måste justera in det som jag vill ha det. Hur funkar det för dig att köra original variatoruppsättning, för du har väl excellsystem och powercommander. Dvs mer effekt borde ju inte bli optimalt med variatorer som är kalibrerade för mindre effekt?
Vet faktiskt inte vad de var för kit. Kan kolla det. Jo nog går man i tankarna om ett eget kit men men skotern går rätt bra ändå... Fast man ska ju som bekant, aldrig säga aldrig ;)
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Vet faktiskt inte vad de var för kit. Kan kolla det. Jo nog går man i tankarna om ett eget kit men men skotern går rätt bra ändå... Fast man ska ju som bekant, aldrig säga aldrig ;)
Men är du inte inne i varvstoppen om du kör Excellsystem? Utan variatorkit så jobbar ju variator på helt fel varvtal om du gjort förändringar så som avgassystem, luftfilter eller dylikt. Optimal effekt har du vid 8800-8900 varv,
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Om du inte brukar ligga på sjön och testa toppfarten så skulle jag rekommendera att börja med att dreva ner skotern. Blir bättre acceleration samt bättre på att smyga i skogen. Det enda som blir sämre är toppfarten. Drevar man ner lilla drevet 2 kugg så kostar det inte så mycket
Den är redan nerdrevad 2 kugg, det gjordes samtidigt som jag monterade en 44:as matta.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Men är du inte inne i varvstoppen om du kör Excellsystem? Utan variatorkit så jobbar ju variator på helt fel varvtal om du gjort förändringar så som avgassystem, luftfilter eller dylikt. Optimal effekt har du vid 8800-8900 varv,
Inte vad ja märkt hittills, men de är mycket möjligt. Har inte pressat den tokhårt än...
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Vad varvar den nu? Vad är det du vill ändra på?
Om det är mig du menar, så varvar den ca 8500 i snön. Där det är hårt kliver den upp mot 88-8900.

Jag skulle vilja få ut mer då jag kör i lössnön, det känns som att det går tungt för motorn och backshiften är inte spec bra.

Matthastigheten ligger runt 80km/h i djupsnön de gånger jag kunnat kolla, brukar mest vara snö över displayen då man är ute i snön så är inte alltid så lätt att se.

Och det med en 44:as backcountrymatta och 2 kugg nerdrevat.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Jag kör med ulmer racings kit. Har 2 kuggar nerdrevning och 44 matta.
Ligger runt 9000 på packat spår, lössnö är det lite mindre 8500-8600, max hastighet förra helgen låg runt 90-100, men det går tungt och det är som inge driv i snön.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Har beställt en ny fjäder att testa med nu: vit - blå - vit, tror den hade 20 - 96 i tryck mot original som har 35 -101
Hoppas att man kan få upp varven lite i djupsnö + att den ska få ett lägre tillslagsvarv för mjukare starter.

Med original fjäder + nerdrevning och 38mm matta får jag upp snurren på mattan till ca 75 i riktigt djup snö.