Variatorkit M8000

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Jag köpte ett färdigt mds kitt från killen i luleå och jag har svarta polaris fjädern, ca 4000 i inslag med den
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Om korset är omschimsat så blir tillslaget alldeles för lågt med 110-290. En del m800 är omschimsade pga remproblem. Då får man använda en fjäder med högre starttryck. Mds vikterna funkar jävligt bra även med en fjäder med lägre sluttryck. Backshiften lider inte av det heller utan man får mer remtryck och kan köra på 083 remmen utan problem

Skickat från min C5503 via Tapatalk
 

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Någon som vet om KNR Sledtech finns kvar mer? Beställde ett vkit för cirkus 2 veckor sedan men inget har kommit.. :/
 

TEJ

Aktiv medlem
15 dec 2014
68
0
6
Någon här som kan uttala sig om det är stor skillnad på MDS och KNR kit? Verkar ju som väldigt många är nöjd med MDS,men inte hittat desto mer info om KNR till kissekatt.. :/ Så dom som åker KNR här får gärna berätta vad ni tycker och om det är värt att köpa. :eyebrows:
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
en polare har en m800 -13, han åkte mds kit från luleå. orkade inte alls varva ut. böt ut skruv till lättare och någon bricka tog jag bort. kommer inte ihåg vad jag viktade. men helvetes vad den sköt på, konstant och jämt varv.

men jag lovar dig, du blir inte besviken med bergdahls kit, han kör med heelclicker vikter med rörlig häl. åkte dem på polarisen, och höll varven sjukt bra och växlade på fint. har inte sett hans kit på arctic så kan inte uttala mig dära, men allt det han gör blir bra i regel. hade köpte vikter av honom om det inte vore för att vikterna var slutsålda.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har KNR kit och även folk i min omgivning som åker dom på ac, skotrarna går sjukt bra när du viktat rätt! Bra backshift och drar hela vägen, rekommenderar! MDS har jag ingen erfarenhet av men haräven hört gott om dom, fördelen med HC är dock att man lätt kan justera utifrån när man far till fjälls med hjälp av en index nyckel samt den rörliga hälen som gör vikten lätt när man släpper gasen samtidigt som den trycker hårt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

TEJ

Aktiv medlem
15 dec 2014
68
0
6
en polare har en m800 -13, han åkte mds kit från luleå. orkade inte alls varva ut. böt ut skruv till lättare och någon bricka tog jag bort. kommer inte ihåg vad jag viktade. men helvetes vad den sköt på, konstant och jämt varv.

men jag lovar dig, du blir inte besviken med bergdahls kit, han kör med heelclicker vikter med rörlig häl. åkte dem på polarisen, och höll varven sjukt bra och växlade på fint. har inte sett hans kit på arctic så kan inte uttala mig dära, men allt det han gör blir bra i regel. hade köpte vikter av honom om det inte vore för att vikterna var slutsålda.
Testade kompisens AC 800 med KNR kit som Christian viktat åt han och kändes bra! men håller hälarna med tiden eller risk för att dom går av?
 

TEJ

Aktiv medlem
15 dec 2014
68
0
6
Har KNR kit och även folk i min omgivning som åker dom på ac, skotrarna går sjukt bra när du viktat rätt! Bra backshift och drar hela vägen, rekommenderar! MDS har jag ingen erfarenhet av men haräven hört gott om dom, fördelen med HC är dock att man lätt kan justera utifrån när man far till fjälls med hjälp av en index nyckel samt den rörliga hälen som gör vikten lätt när man släpper gasen samtidigt som den trycker hårt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har hört ryktesvägen att man måste slipa i korset på AC för att vikterna ska vara fria? Något man bör vara rädd för? Hur länge håller remmarna för dig om du plågar maskinen?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Mina rullar höll inte med heelclicker med rörlig häl... Vet ej om diablos vikter kanske är bättre? Mina var så smala om man jämför med originalvikterna. Och de åt typ 1,5mm in i vikten och rullen helt glapp. Började se dåligt ut på en polares med likadana vikter på också. Men de är jäkligt trevliga vikter!

Sen så fick jag byta hela variatorn, för de gick tydligen inte att köpa lösa rullar från ac.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Slipningen år marginell, några drag med en rundfil max om det ens behövs. Svårt att säga exakt men kom kanske 60 mil på en 083 innan den sa upp sig, tror dock att man ska köra 084 om man åker mkt skog och lössnö, det blir alltid lite varmt under huven när man åker sakta på full gas... Kan dock säga att min std var en remätare, med KNR kittet började dom hålla och med nya sekundären blev det ännu bättre!
Har nog 200 mil med kittet och HC vikterna sitter ihop än, skulle man ha osis och köra sönder en häl kan ju byta bara den.
 

TEJ

Aktiv medlem
15 dec 2014
68
0
6
Mina rullar höll inte med heelclicker med rörlig häl... Vet ej om diablos vikter kanske är bättre? Mina var så smala om man jämför med originalvikterna. Och de åt typ 1,5mm in i vikten och rullen helt glapp. Började se dåligt ut på en polares med likadana vikter på också. Men de är jäkligt trevliga vikter!

Sen så fick jag byta hela variatorn, för de gick tydligen inte att köpa lösa rullar från ac.
Bör väll vara samma vikter som KNR eller? Kanske vettigare att satsa på MDS då? Du har väll tidigare åkt m800,vad gjorde du åt variatorerna?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Bör väll vara samma vikter som KNR eller? Kanske vettigare att satsa på MDS då? Du har väll tidigare åkt m800,vad gjorde du åt variatorerna?
Körde heelclickervikter å en hårdare fjäder i primären. Vet ej va de var viktade till, var förra ägaren som justerat in de. Tror fjädern var guld/röd, har kvar den så kan kolla upp de. Jag bytte tillbaka till original för de var i slutet på säsongen sen sålde jag den. Och den var standard i sekundären.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Fanns en tidig modell av dessa heel clicker vikter som hette hammertime å dom gjordes om sen å fick ett annat namn ( two speed eller nåt sånt) tror den tidiga modellen hade lite bekymmer med kvaliteten å dom kändes mer glapp i hälen än de från knr som jag har nu.
 

TEJ

Aktiv medlem
15 dec 2014
68
0
6
Slipningen år marginell, några drag med en rundfil max om det ens behövs. Svårt att säga exakt men kom kanske 60 mil på en 083 innan den sa upp sig, tror dock att man ska köra 084 om man åker mkt skog och lössnö, det blir alltid lite varmt under huven när man åker sakta på full gas... Kan dock säga att min std var en remätare, med KNR kittet började dom hålla och med nya sekundären blev det ännu bättre!
Har nog 200 mil med kittet och HC vikterna sitter ihop än, skulle man ha osis och köra sönder en häl kan ju byta bara den.
Stor skillnad på maskinen beroende på hur mycket man viktar på hälen?

Fanns en tidig modell av dessa heel clicker vikter som hette hammertime å dom gjordes om sen å fick ett annat namn ( two speed eller nåt sånt) tror den tidiga modellen hade lite bekymmer med kvaliteten å dom kändes mer glapp i hälen än de från knr som jag har nu.
Bör man akta sig för dom nya också eller ingen fara?
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
Har nu kört 7mil från då jag rullade ut maskinen ur butik. Stenhrd körning. Remmen ser ut som ny. Miltalet är inget att säga något om men jag pressar maskinen till max. Hälarna är utbytbara så vikten är inte förstörd om det skulle hända något. Och jag kan nu med gott samvete säga att det är det bästa jag testat. En bekant körde mds den gick riktigt bra, men inte såhär bra som med knr kit och heelclicker. Dyrt MEN bäst! Har även viktat om lite och släpper man inte av ofta så ligger man på rygg med skotern över sig. Upshift/downshift är oslagbar... Vad åker ni andra för toppvarv?
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Åkte med ett toppvarv runt 7950 när den va org, tyckte de mata bäst strax under 8000. Va är det för helix och sekundärfjäder i kittet?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kan vara så att knr har en helix med "hemliga" grader på och då står de antingen inget eller bara en egen beteckning på dem. Vet att han har egna profiler till vissa maskiner och till andra samma som går att köpa av tex. Team

Men enklast är ju att ringa å fråga christian själv.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Så klart. Det värkar få bra kritik de där kittet så man blir ju lite sugen :) . Har fått till variatoerna så jag är nöjd efter de vart slp pipa, men man vet ju inte om det finns mer att plocka så de känns lite dyrt å chansa. Får se om de rullar in lite kosing så kanske man slår till :p

Skickat från min D6503 via Tapatalk