Variatorhugg

lindblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Enkelt för proffs kanske men för en novis som jag nytt. Har en Mach1X-91 som hugger till i starten, alltså primären "tar lite tid på sig" att gå an remmen när jag ska köra iväg. Någon som har tips på vad som ska bytas/justeras vid detta problem? Har hört att primären kan spricka vid detta beteende och det har jag inte råd med. I övrigt; någon som vet hur många kilos drag sekundärens fjäder bör ligga på normalt?
 

samus19191

Rookie sledder
1 jan 2000
8
0
0
helrenovering

Byt vikter, ring, bussningar, fjäder och allt annat som finns att byta. Primären är säkert helt slut.
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
kolla

Ta lös remmen och med lite ökning av gasen kontollera rörelsen på rörliga skivan. om det är så att den hackar sig fram är det nog läge för renovering av variatorn.
Om den nu har en mjuk rörelse kan det hända att du är på väg att få kedjehushaveri, pga att kedjan blivit slak och därav rycket.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hugg

Kolla spelet mellan rörliga skivan och remmen,om
det är för stort kan den ``hugga´´det står instruktionsboken hur mycket det ska vara.
Sen kan det ju vara fjädern men det är ju bara kolla färgen sen vet du tillslag samt växling,
kolla så inte vikterna går trögt.

Hoppas du får till det
mvh Bosse..........
 

bennyj

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Kolla rullarna

Kolla att rullarna på vikterna inte är skadade. Då kan vikten fastna tills varvet är högt nog för att den ska släppa...
 

indy500

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
44
Mora
...remmen

Kolla remmen extra noga så att det inte är några sprickor och dyligt. Hade samma problem som du på min gamla indy 500. Rembyte=bra igen!

Kom ihåg om du byter rem att du kör in den!