Variatorfjäder cougar -93

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Hej

Jag har en Cougar från 93 som är rätt klen när man kör brevid en stenhård led, (onormalt klen alltså)
Den stannar och bara brölar = nöter rem.
Tittade och det sitter en Gul primärfjäder, gul/grön har jag läst mig till att det ska sitta, sen sitter det en blå i sekundären, den ska visst va blå enligt sprängskisser.
Har inte sett om den är omdrevad i kedjehuset än.

Min fråga är, hur mycket hårdare är en gul fjäder i primären kontra en gul/grön ?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de verkar finnas 2 olika gul/gröna , hat sökt men de verkar vara svårt att hitta trycken på gammelfjädrarna .......

en hårdare fjäder borde göra den rappare , åtminstone pecis när du ska iväg , felet är inte fjädern , men de var ifs inte frågan ...

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
är variatorerna genomgångna och fräsha ? om inte är nog felet där ...
om remmen slirar å blir svart på skivorna då du startar å de går tungt måste de vara ett allvarligt fel ..

sekundären kan tex tjärva så den inte hinner gå ihop å trycka upp remmen , då startar du kanske på 3:an då du ska iväg

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Variatorerna är genomgångna och smorda, den växlar väldigt bra vid ledkörning, de är om man viker av leden och ska spåra, då bööar den och stannar, sen får man gå brevid den tills man kommer upp på ett någorlunda packat spår

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ingenting i variatorerna ska smörjas , om man får pudersnö på variatorerna kan tex remmen dras ner i sekundären , då blir det precis som du beskriver ....

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Har gjort lite efterforskningar angående speciellt sekundären.... har kommit fram till att det inte är original som sitter på, nu sitter det en sekundär med 3 stycken rullar som går på helixen... från vilken skoter kan en sån komma från ? ...och hur ska man ställa in en sån...

hade jag kunnat så hade jag satt in en bild på den..

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
jag hade en 550 variator på min cougar 440-93a tyckte den gick fint med den.
Okej, ja, har man den rätt inställd så går den säkert bra, och det gör den här cougarn också, men ska man köra brevid spåret så orkar den inte alls

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Någon som vet vilka vinklar de ska vara på helixen original ? ...det står inte på sprängskisserna

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag hittade de på sprängskissen på alphasports , man måste klicka på den .. 48/44 grader