Variatorfix på Scadinavian beast

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Skulle vilja få lite mera klös i maskinen, den fungerar klockrent som den är men men är ju alltid roligt om det går förbättra. Just nu är skotern helt orginal på alla punkter, precis som den var när den lämnade fabrik. Så det finns säkert saker att förbättra. Tänkte att en bra början är att fixa variatorerna. Är en allround åkare, åker led, myr, klättrar, burkar å drar pulka ibland. Så tips på vad som funkar allround men ändå ger lite mera klipp och mer lekfull maskin mottages tacksamt. Sen undrar jag om det är värt pengarna att dreva om den? Tänkte det är ett sätt att få den lite piggare.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Hittade en gammal tråd efter lite sökande om variatorer mm. Där hade Asker ett "budget kitt" som jag tänker prova.

Sekundär: Team svart/vit 160-260
Primär: Slp grön/rosa 160-340. Vikter 10-68. Beroende på varvtal så kan man få slipa av vikten längst ut för att nå rätt slutvarv.

Drevning: 19/43. Jag tänker prova med std drevning och se vart vi hamnar med det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Då det är väldigt många som frågat hur jag brukar slipa av vikterna för att nå rätt slutvarv så gör jag enligt denna bild.
Man brukar hamna på 67.8gram för optimalt varv ca 8400.

 
Reactions: Ante79