Variatorer

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Till att börja med så undrar jag hur man får bort sekundärvariatorn på en -92:as wildcat?
Det ser nästan ut som att den sitter fastpressad på samma sätt som primären men så brukar det ju inte vara...

Sedan har jag läst i en annan tråd att vevaxeln och axeln som sekundärvariatorn sitter på hela tiden ska vara parallella, men jag testade att palla upp skotern och gasa lite och motorn vrider sig rätt ordentligt!
Det är nog så pass att primärvariatorn rör sig 5 - 10mm.!
Finns det ingen som har samma skoter som jag och vet vad det ska vara för mått gällande varitorerna?
Alltså centrum till centrum mått, förskjutning av sekundären och ev. hur sned primären ska vara för att kompensera att hela motorn vrids.
Och är det bara mina motorfästen som är totalt utslitna eller ska motorn vrida sig som den gör?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...på '93 är det inga problem att ta bort den. Den sitter med glidpassning på axeln, med en krysskil emellan. En skruv med 1/2" skalle i axeländen håller fast det hela, lossar man den är det bara att dra bort variatorn sedan.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Det är ju så man tycker att det borde vara.
På min ser det ut som att den ska vara "lös" också för det sitter tre brickor på insidan, det måste ju vara nån sorts shimsning.
Och krysskil är det på den, man ser spåret.

När jag skruvade bort skruven så följde det med en distans på runt 8cm.
Själva axeln går alltså bara halvvägs in i variatorn...
Är det likadant på 93:eek:rna så måste det ju bara vara så att min fastnat på något sätt.
 

ZL600

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Hej. Har du otur så har sekundärvariatorn rostat fast på axeln. Det har hänt på min
-99 ZL600, det var dock förra ägaren som inte hade skött den ordentligt. För att få lös variatorn var jag tvungen att använda en huggmejsel och en slägghammare. Jag slog vinkelrakt mot axeln mellan brickorna och lagret. Försktighet dock så du inte slår i axeln. Efter att variatorn började röra på sig fick jag lägga mellan metallstycken för att fortsätta kunna slå vinkelrätt. När variatorn hade rört sig 2 cm kunde jag slå på brickorna direkt. Luftburken hade jag tagit bort föt att komma åt ordentligt.
Hoppas det här tipset hjälper, för efter att jag fick variatorn att funka som den ska har soppaförbrukningen sjunkigt ca 9 dl.
Lycka till.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det stämmer, ser precis likadant ut på '93!

Man bör hålla axeln ordentligt infettad (molyfett) för övrigt. Annars så kommer antingen variatorn att rosta fast eller också nöts kil och kilspår sönder fort.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Det lät inte så bra det där!
Han som hade den tidigare verkade inte så hajj på motorer och sånt så den är inte så väl omhändertagen, antagligen är det anledningen till att variatorn sitter fast.
Men jag har nog 5mm glapp innåt så jag borde kunna slå lös den åt det hållet, det borde ju vara lättare!

Tack för hjälpen båda två, nu borde jag kunna få fason på sekundären och då är det bara primärens och motorns vinkel kvar...
Men med lite stöd på vänstersidan så blir nog det också bra!
 

Aero 9k

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Tjena!

Hade en lika lika wildkisse för ett antal år sedan. Angående linjering av variatorerna. Det ska sitta två stag som förhindrar att motorn vrider sig. Kolla så att de sitter kvar, på min hade "ramlat" bort. Ett ska sitta från lagerhållaren bakom sekundären och fram till motorn vi primären. Den stödjer mot motorn med en gummikudde. Se till att du har rätt cc-mått på variatorerna. För att ställa in måttet låssar du på skruvarna till motorfästena, en ställer du in måttet med hjälp av stagen. (du lossar på två låsmuttrar sen är det bara att gänga på) Det andra staget sitter vid högra framdämparens övre infästning.

Lycka till/ Erik
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jo, tack vare många hjälpsamma tips från torbjorn i en annan tråd så har jag fått reda på att det ska sitta ett stag på baksidan av motorn också.
På min sitter bara det främmre kvar så det verkar som att det bakre har för vana att "ramla" bort?
Jag kan inte fatta hur det ska kunna lossna eller varför man skulle ta bort det men nu är det i.a.f. borta så jag får försöka fixa något sorts stag själv.
Och sedan får man göra som du, Aero 9k, skrev, då kommer det nog att fungera betydligt bättre!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag måste bara skriva ett litet inlägg till här och varna för informationen man får från handlarna.
Jag ringde till närmaste Arctic Cat-försäljare för att få tag på måtten jag frågat om i den här tråden, svaren jag fick då var att dom inte hade några såna mått utan det var bara att skruva fast motorn så skulle det vara bra.
Det tyckte jag var lite konstigt och frågade vad man i.s.f. använder den här juster-skruven som trycker mot blocket till, den var bara till för att "det inte skulle vibrera så mycket" fick jag som svar...

Det här gäller ju knappast alla handlare men man ska nog ta alla tips med en nypa salt även om dom kommer ifrån någon som verkligen borde veta vad han pratar om!
 

Aero 9k

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Har själv jobbat som artic-mekaniker, så jag tycker att jag bör veta vad staget är till för. Motorn vrider sig grymt mycket om staget fattas.
Orsaken att det "ramlar bort är att gummikudden som stödjer mot blocket sitter löst i ett aluminiumrör. Om det är för dåligt spännt ramlar den helt enkelt av. Kolla så att det inte ligger under motorn i baljan. Du kan ha tur:)

Häls/Erik
 

Aero 9k

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Måste bara säga att jag blir lite nostalgisk när jag ser din bild. Jag hade en exakt lika maskin. Dock gick det mesta av lönen till lite specialgrejor. Hade en av de första 51mm mattorna i sverige, fick beställa hem från USA. Sen hade jag Öhlinstämpare runt om och plastskidor. Motorn va preppad av kimpan, trailportade cyllar, högkomps toppar, psi modblaster rör. Det va en riktigt grym maskin då, är än idag föresten. Hade gärna haft den kvar...suck.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Nej men tyst nu!
Du får inte skriva om sånt där, nu blir jag ju också sugen...
Men ekonomin tillåter det tyvärr inte, den kan ev. bli utrustad med ett par plastskidor eftersom att fästhålen i dom av plåt är uppnötta till dubbla diametern men sedan får den nog räcka, ... kanske...

Sedan tror jag säkert att du vet vad du snackar om och säkert dom flesta andra också men man ska inte svälja allt med hull och hår!
 

Aero 9k

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Helt sant.
Försök få tag på ett par psi trailblaster pipor, borde inte kosta mycket. Det blir verkligen en herrejösses upplevelse.