Variatorer F7 -04

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Tänkte höra vad man ska kolla upp i variatorerna på en sån? Är inte så haj på den delen av skotern. Jag har förstått att man ska kolla några rullar som oftast är slut. Är de i sekundären? Vad ska man kolla och ev. byta i respektive variator?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är diamonddrive sekundärens rullar som oftast är slut ..
vanligaste felet är att en rulle i korset har skurit , eller att vikten inte har varit fixerad i pinnen och legat å gnagt i korset
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de brukar inte vara slitet på fixed pin variatorn , gå igenom den först , har man därmot bussningar i vikten som de var tidigare är dom oftast slut (håller 100-250 mil)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vanligaste felet är att en rulle i korset har skurit , eller att vikten inte har varit fixerad i pinnen och legat å gnagt i korset ..

gå igenom dom å rengör , blås rent , torka skivorna med sprit , isnpektera rullarna i sekundären dom kan vara slitna
 

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
vanligaste felet är att en rulle i korset har skurit , eller att vikten inte har varit fixerad i pinnen och legat å gnagt i korset ..

gå igenom dom å rengör , blås rent , torka skivorna med sprit , isnpektera rullarna i sekundären dom kan vara slitna


en av mina vikter har gnagt sig in i korset på min f6a, är det nått som går att reparera eller måste man köpa nytt kors? såg på bengans hemsida att de kostade 1700 nytt eller nå...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om de bara är lite gnagt å rullen fräsh så går de bra att köra med , bara du ser till å fixera vikten , hur illa är det ?
 

j0cke

Aktiv medlem
16 feb 2010
88
0
6
om de bara är lite gnagt å rullen fräsh så går de bra att köra med , bara du ser till å fixera vikten , hur illa är det ?
jo de går ju att köra med men de var jävligt dumt att jag gjorde det, vikten hoppar snett in i korset och fastnar där. Det gör så att skoter åker framåt när den står på tomgång så när jag bryter tillbaka vikten med en mejsel så fungerar den tills den hoppar snett igen :p
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
lyfter denna igen. Har inte rivit av variatorn men har kollat och lyssnat lite på den. De skrammlar om variatorn är de normalt? Sen så ligger tillslaget på 4000 varv vilket ja antar är normalt men när man kommer upp till 4000 så är de precis som att de är en hårfin gräns kommer man över den så slår variatorn till och börjar dra. De är alltså inget mjukt tillslag. Är de slitna grejer i den?