variatorer byta vad? Loctite till helix?

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Tänker plocka isär variatorerna mest för att jag är nyfiken. Är det något som är lika bra att byta när man ändå har grejerna isär? Maskinen har gått 340mil och har absolut inga problem med rem ätning eller annat.

Är det ett måste med Loctite till helix skruvarna? Enligt mek handboken står det bara att man ska byta skruvarna inget om Loctite, läser man på forum så verkar det som folk snålar med nya skruvar & kör Loctite istället. Någon som vet vad som verkligen gäller? Är ju inte så sugen på att få helixen i stolgången under färd......
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har aldrig byt skruvar när jag mekat i sekundären, och då brukar jag nog ha isär den ett par 3-4 ggr per säsong. Däremot loctite och stark sådan ska du ha, det ska va sån som du måste värma lös.
Har sett alldeles för många helixskruvar som skruvat lös sig, inte på min men på kompisars skotrar.

Har den gått 340 mil hade jag då bytt rullarna i sekundären, dom är ju glappa redan från ny. :)
Även rullarna i primären kan löna sig att byta och bussningen i fjäderkoppen.
 

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Nummer på Loctite?
Har du nån rekommendation på nya rullar? Orginal eller sk. förstärkta?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
När jag bytte ifjol på min Freeride så hade sekundärrullarna gått 150 mil dom var klappslut, alltså glappade nå fruktansvärt. Så jag beställde http://www.hitorquerollers.com/ från usa, blev väl kring 550 kr, tog 10 arbetsdar så hade jag dom hemma.
Tror original är dyrare och dubbelt sämre.

Loctite 270 eller 262. 270 är starkare, du måste värma skruven om du använder nån av dom annars kan du knäcka den. 10-15 sek med nån liten gasbrännare brukar göra susen. Det ska du förövrigt göra nu också, dom sitter rätt hårt original.
 

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Tackar för info!
Har du tips på nya rullar till Primären också?
I mek handboken står det att man ska värma med varmluftspistol, men hade tänkt använda gas.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Brukar använda originalrullar i primären dom håller bättre än original sekundärrullarna iaf.
Gas fungerar fint, brukar använda en liten gasolbrännare själv, ge skruvarna 10-15 sek så lossnar dom lätt.