Variatorbestyckning?

Freddde

Välkänd medlem
1 jan 2000
170
0
6
Undrar om det än nån som har nåt tips på hur jag ska ställa in min Yamaha SX 500R -01 för att den ska bli lite rappare? Inte för att den går dåligt utan mer för att jag kan tänka mig att den inte är optimalt inställd.

Jag kör mest på led och prioriterar därför bra acc mot toppfart.

Nån som har nåt tipps?? Styvare primärfjäder..kan de va nåt?? Ett helt variatorkit tycker jag blir lite för dyrt!!

Tacksam för svar!!
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Hejsan!

Sätter du i en styvare primärfjäder så får du högre inslagsvarv, detta brukar göra maskinerna mer startsnabb, nackdelen med det är att du förlorar remtryck, vilket kan (men måste inte) leda till att remmen slirar.

Vad har du för inslagsvarv idag?

Jag skulle nog hellre dreva ner maskinen något, kanske en eller två kuggar mindre på övre drevet och ev en kugg mer på det nedre. Då får du bättre acc, men tappar lite i toppfarten. Eventuellt måste kedjan kortas, eller bytas till en kortare om du drevar ner, så den inte blir för slag.

Om du skulle dreva ner, och märker att maskinen vill varva lite för mycket, så kan du motverka detta genom att lägga på lite tyngre vikter i primärvariatorn, då får du samtidigt högre remtryck....

Mvh
Hans L
 

Freddde

Välkänd medlem
1 jan 2000
170
0
6
Tackar...jag vet inte exakt vad jag har för inslagsvarv nu men jag tror att det ligger mellan 3000-3400 nånting.

Tack för hjälpen...kanske följer dina råd!!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Håller med ``plymouth man´´ dreva ner maskinen och vikta på variatorn då får
du bättre acc,men det beror också på
vilken matta du har.
mvh: Bosse.......