Variatorbestyckning XCR 440sp -96

Bezzerwizzer

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Som rubriken säger skulle jag bli glad över lite tips på variatorbestyckning till min XCR 440sp -96.

Ska gå igenom hela skotern till sommaren och fixa upp den till toppskick. Eftersom jag ändå ska göra en komplett variatorrenovering så kan jag lika gärna byta vikter och eventuellt fjäder.

Skulle vilja ha skotern rejält startsnabb(som det är nu så orkar den inte riktigt dom första metrarna trots ett tillslagsvarv på 4800rpm).

tack på förhand!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Variatorbestyckning XCR 440sp -

Jag körde almond/red-fjäder med 10-51.5 vikter i primären på min, funkade bra tycker jag! (Sekundären orginal).
Då hade man tillslag mellan 4500 o. 5000, var relativit startsnabb men ändå toppfart på ~150-160 (enligt mätaren).

Provade även köra 07-vikter med startgropar kombinerat med blå primärfjäder. Då var det bara hålla i sig i starten, men den växlade lite underligt senare i registret. Inslaget låg då på typ 5000-5500...
 

Bezzerwizzer

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
RE: Variatorbestyckning XCR 440sp -

Tackar för det snabba svaret!

Var låg toppfarten med 07-vikterna och på vilket sätt växlade den underligt?

Och till sist var kan man beställa dessa vikter? när jag varit och frågat efter dessa grejer ser försäljaren ut som ett levande frågetecken. Frågar sedan hur många gramms vikt jag ska ha. Kan inte speciellt mycket om variatorbestyckning men som jag förstår det så är det även annat än tyngden som gör skillnad på vikterna eller?
 

Bezzerwizzer

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
RE: Variatorbestyckning XCR 440sp -

en sak till är det 07 eller O7 (siffran noll eller bokstaven O) har nämligen sett båda varianterna på stavning
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Variatorbestyckning XCR 440sp -

[Uppdaterat: Senast editerat den 08-May-04 kl 08:24 AM (CET)]Är inte säker på om det är noll eller O, men jag har alltid uttalat det O7 iaf (dvs. siffran noll efter bokstaven O).
Köpte vikterna begagnade men jag tror min Polarishandlare hade prisuppgifter på dom iaf. (Eson i Skellefteå).

Den toppade väl kanske en bit över 100 på mätaren med O7:eek:rna, minns tyvärr inte...

O7:eek:rna var ingen fröjd att krypköra med (varvade nåt så infernaliskt). Förstår inte riktigt varför då O7 enl. uppgift skulle väga 53g(?)...uppgiften kanske är fel, tyckte de kändes lättare när man åkte med dom...hur mkt vikt tar startgropar bort?

Kändes däremot som den sista bestyckningen var den "rättaste", man hade jämn kraft över hela registret samt BRA toppfart för en gammal 440! Starten var som sagt inte lika brutal som med startgropar men inte alls lika tråkig som jag hade från början (blå fjäder + 10AL vikter).

Summa sumarum så är mitt generaltips en uppsättning vikter på nånting mellan 49,5 o. 51,5 g samt en almond/red-fjäder.

Vad har du åkt med för bestyckning nu?
 

Bezzerwizzer

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
RE: Variatorbestyckning XCR 440sp -

För tillfället åker jag med 60-61g vikter (är lite osäker på vilka av dom jag har på) och en orange fjäder.

Det funkar vell egentligen ganska bra, det enda som inte är bra är dom första metrarna. Den vill som inte riktigt då...