Variatorbestyckning SX 700 -97

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Tjena. Fick skotern att gå rent till slut, visade sig inte vara farligare än statorlindningen som gett sig så ny platta införskaffades. Nu är skotern ute på annons men det är inte många som är seriöst intresserade så den kanske blir kvar.

Det jag nu undrar är hur jag ska bestycka variatorerna så de passar effektkurvan med de AAEN-pipor som sitter monterade. Den lämnar som mest effekt vid 9200 RPM så jag vet att variatorn inte påverkar så mycket där uppe i registret, vill inte varva den så högt iom motorslitaget det innebär.

Det sitter nu en helix det står 8bv50 på i sekundären. Är det original? Tycks vara 45 graders vinkel iaf.

Vilka vikter, nitar och rullar bör jag använda för att få bäst acc och toppfart?

Har någon en graf från bromsbänk med dessa pipor så jag får skåda effektkurvan så posta den gärna, skulle vara till stor hjälp, i nuläget vet jag bara var peaken är.

Ska göra lite tester och se var den växlar och hur högt den varvar så det finns lite mer att gå på.

Negativa kommentarer ang effektuttag med dessa pipor undanbedes då jag vet att det finns bättre pipor till denna skoter än dessa, men nu satt de där då jag köpte den och det är bara göra det bästa av situationen och försöka få ner pållarna i snön.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Då vet verkar vara dött med förslag så ställer jag en annan fråga då istället. Var köper man variatorvikter över nätet?