Variatorbestyckning Crossfire 800 -07

agge1

Medlem
15 apr 2006
34
0
1
Göteborg
Har en Crossfire 800 -07 med SLP grenrör, pipa och ljuddämpare. Även SLP Hi Flow luftbox.

Undrar nu om bestyckningen av variatorn. Bör jag ändra vikter och fjädrar för att få ut full effekt av trimmet?

Vad är för och nackdelar?

Är inte så hemma på detta med vikter och så vidare. Tacksam för hjälp.
 

agge1

Medlem
15 apr 2006
34
0
1
Göteborg
Ingen som vet något om detta på hela forumet? Jag måste vara den första att trimma en crossfire....
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
först måste du ta reda på vilket varvtal maxeffekten ligger på, sen måste du ut och köra din skoter i det underlag du mest kör i, för att se hur mycket den varvar när du håller full gas ...

sen kan du börja fundera på vad du ska göra åt variatorerna; )
 

agge1

Medlem
15 apr 2006
34
0
1
Göteborg
Hur mycket ska den varva när jag håller fullgas?
Den kanske inte behöver ändras i variatorerna.

Rättelse, såg att jag skrivit fel.
Det är inte luftburken som är bytt utan luftintaget i huven.
Det heter SLP highflow intake, detta skulle tydligen vara bra.
Flera har rekommenderat detta.

Kanske inte behöver variatorkit. Tyckte den gick riktigt bra hitills under provturerna.

Något lätt sätt att kolla om det är Ok som det är.

Tacksam för svar.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
omöjligt att svara på vad just din skoter, med just dom sakerna du har, ska varva .. antingen måste du få tag i ett bänkningspapper från en likadan skoter med samma saker, eller bänka din .. men förmodligen borde iaf SLP veta vad den ska varva ..
 

agge1

Medlem
15 apr 2006
34
0
1
Göteborg
Ok. tack.
Finns det någon annan som har en likadan med samma utrustning som vet mer?
Nån mer i detta avlånga land måste väl ha lite tips på en Crossfire 800......
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vad ska den varva med grejerna på ? vad varvar den nu ? mera effekt i motorn kräver alltid en variator setup som matar på mer förutsatt att den varvar lika mkt som std , enligt SLP så ska den varva just över 8000 vilket är mer än std och då kan det fungera rikigt bra , men de jag ändå rekomnderar dig att göra är att köpa justerbara vikter ...
 

agge1

Medlem
15 apr 2006
34
0
1
Göteborg
Tack för ditt svar. Hängde dock inte med riktigt.
Tror du att det funkar bra som den är nu för att den varvar mycket standard?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nej då skulle det ha fungerat rikigt dåligt , den kan fungera bra för att nu med avgassytemet så ligger motorns effektpeek vid högre varv , om motorn nu som jag tror orkar varva 8000 istället för 7700 med samma vikter så går den bättre , sen finns det säkert mer att göra med justerbara vikter
 

agge1

Medlem
15 apr 2006
34
0
1
Göteborg
Ok. Tack.
Så det kan vara så att det går bra som det är men den kan gå bättre med vikter.
Hur mycket kan det göra tro?
Finns det nåt bra tips på hur man ska göra inställningarna eller hur man vet utan dynobänk?